Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

NES fördubblar kapaciteten

I början av mars levererades Northern Skagerrak till Northern Energy & Supply i Göteborg. Fartyget blir därmed det andra större fartyget i rederiets flotta.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et andra större fartyget i rederiets flotta.

Göteborgsbaserade NES ingår i Northern Group – där även Northern Offshore Services, NOS, ingår – och fokuserar på att transportera bunker, smörjoljor, slop och sludge. Northern Skagerrak innebär mer än en fördubbling av rederiets kapacitet.

– Det är fantastiskt roligt att få vara del av ett företag som expanderar och Northern Skagerrak kommer ge oss väldigt mycket större flexibilitet, säger Henrik Malm, vd på NES, till Sjöfartstidningen.

– Fartyget har redan gått in i vår verksamhet och satt igång med att frakta recyclingprodukter.

Svensk flagg

I början av mars leverardes fartyget till Göteborg från turkiska varvet Kuzey Star Shipyard i Tuzla (tidigare Çelik Tekne). Under fredagen visade NES upp nytillskottet för allmänheten i Fiskebäcks hamn i Göteborg. Drygt hundra personer deltog och kunde se sig om i fartyget.

Northern Skagerrak har en lastkapacitet på cirka 700 kubikmeter i segregerade tankar. Hon är 45,99 meter lång och 6,9 meter bred. 3-4 personer arbetar ombord och fartyget seglar under svensk flagg. Tanken är att Northern Skagerrak, tillsammans med rederiets andra fartyg Northern Kattegat ska trafikera främst den svenska västkusten, Danmark och Norge.

I system med supplyfartyg

– Ett av fartygen kommer ligga i Göteborg och ett i Fredrikshamn. Vi kommer också ha möjlighet att skicka fartygen på andra, längre, resor till till exempel Tyskland eller Polen, säger Henrik Malm.

Förutom de två större fartygen ingår dessutom två mindre supplybåtar i rederiets flotta – Supplier och Tender. De kan till exempel bistå med persontransporter och leveranser från land ut till fartyg. Därmed hoppas NES kunna erbjuda en bred typ av service för sina kunder, främst rederier och agenter.

– Vi ser att det finns ett behov hos våra kunder och vi vill möta upp mot det på bästa tänkbara sätt. Vi har också väldigt gott stöd från våra ägare, säger Henrik Malm.

Vi tror på vår affär”

David Kristensson, ordförande i NES, tror starkt på den marknad NES nu rör sig på.

– Vi tror på vår affär och vill utöka. Vi ser att vi behöver bli mer effektiva och Northern Skagerrak innebär ett stort steg framåt för oss, säger han till Sjöfartstidningen.

– Fartyget innebär att vi kommer kunna nå längre och lösa de behov som våra kunder har på ett effektivare sätt. Vi gillar ju inte att behöva säga nej till ett uppdrag.

– Det är också väldigt kul att sätta svensk flagg i aktern.

Ny marknad

Likt det NOS har gjort inom vindkraftsindustrin har även NES nischat sig starkt på en tidigare relativt outforskad del av sjöfarten.

– Det är en ny marknad som vi gett oss in på och nästan skapat. Att nischa sig är vår affärsidé och vi ser att det finns en stor efterfrågan från kunderna, säger David Kristensson.

Northern Skagerraks huvudsakliga uppgift blir att ta hand recyclingprodukter från andra fartyg. Men fartyget kan också genomföra konventionella bunkringar.

– Vi vill erbjuda en helhetsservice. Vad som händer i framtiden får vi se, men vi är så klart nyfikna på större fartyg, säger David Kristensson.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]