[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tstidningen.se/meyer-turku-har-levererat-varldens-storsta/”>I måndags levererades Icon of the Seas till Royal Caribbean International som i onsdags lämnade varvet med kurs mot spanska Cadiz innan färden sedan fortsätter över Atlanten till Miami.
Under fredagen var det dags för sjösättning av TUI Cruises nybygge Mein Schiff 7. Under helgen flyttas fartyget till utrustningskajen, där det nu kommer att färdigställas under de kommande sex månaderna.
– Meyer Turku och TUI Cruises har en lång historia tillsammans, och Mein Schiff-serien av fartyg är en av kryssningsbranschens framgångshistorier. Mein Schiff 7 är det sista systerfartyget i serien, men det betyder inte att vi har kompromissat med vår ambition, tvärtom: med Mein Schiff 7 bygger vi ett fartyg med inbyggd metanolkapacitet för första gången på Meyer Turku. Det innebär ett stort steg framåt i vår strävan efter att vara branschledande i den gröna omställningen, säger Tim Meyer, vd för Meyer Turku i ett pressmeddelande.
Sjösättningen genomfördes genom en traditionsenlig tävling där varvets ledning och projektorganisationen öppnade ventilerna till byggdockans bassäng. Signalen att öppna ventilerna gavs av ett traditionellt kanonskott.
– Vi är mycket glada över att det sjunde fartyget i Mein Schiff-serien nu har vatten under kölen. Systerfartyget till Mein Schiff 1 och Mein Schiff 2 erbjuder inte bara många underbara innovationer till våra gäster, utan använder också nya lågemissionsbränslen, säger Wybecke Meier, vd för TUI Cruises, i pressmeddelandet.
Mein Schiff 7 är över 300 meter lång, har 15 däck och ett bruttotonnage på 111.500. Fartygets 1.461 hytter rymmer totalt 2.894 passagerare och en besättning på cirka tusen personer.
[/flowy_subscriber_only]