Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Produktionsstart och kölsträckning vid STX i Åbo

STX Offshore & Shipbuildings ekonomiska trångmål var definitivt inte på agendan när STX FInland och TUI Cruises arrangerade presskonferens den 24 maj på Åbovarvet i samband med kölsträckning av nybygget Mein Schiff 3 och produktionsstart för systerfartyget Mein Schiff 4.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ysterfartyget Mein Schiff 4.

Att finansieringen är i sin ordning och att TUI Cruises två nybyggen planenligt kommer att levereras från STX FInlands varv i Åbo försäkrade både Jari Anttila, vice vd för STX Finland Oy och Richard Vogel, vd för TUI Cruises, på en presskonferens i fredags i samband med kölsträckningen av Mein Schiff 3 och produktionsstarten för Mein Schiff 4.

Håller tidtabellen

– Planering och design av fartygen har framskridit väl, vi håller tidtabellen för de viktiga milstolparna kölsträckning och produktionsstart. Nästa milstolpe blir sjösättning för Mein Schiff 3 i november i år, sade Jari Anttila.

– Samtidigt vill jag tacka varvets arbetare och underleverantörer. Trots att publiciteten under de senaste månaderna inte alltid varit så positiv gällande skeppsbyggnad så har vi lyckats koncentrera oss bra på att genomföra projektet och det framskrider enligt plan. Nu när finansieringen är på plats så finns det inga hinder för att gå vidare med motiverat och fokuserat sinne. Om 363 dagar kommer Mein Schiff 3 att vara klart för leverans. Men vi har arbetat med projektet redan i närmare två år, sade Anttila vidare.

– Det är en tuff tidtabell men vi är mycket nöjda med hur projektet framskrider. Under de senaste veckorna har vi redan 21.000 ton i produktion, kommenterade Richard Vogel.

Inga kommentarer

Däremot kommenterade inte Jari Anttila moderbolagets ekonomiska situation och uppgifterna om att bland annat STX Finland skulle vara till salu.

– Det är inte min sak att avgöra om varvet är till salu eller inte. Jag tycker att mediauppbådet emellanåt till och med lite spårat ur. Jag är rätt övertygad om att det inte finns några snabba lösningar. Finansieringen är på plats och fartygen levereras på tid, sade Anttila i en intervju till Yle.

Energieffektiva

Richard Vogel berättade att TUI Cruises nybyggen innehåller en mängd innovationer.

– Fartygen blir 30 procent mer energieffektiva än motsvarande fartyg för närvarande på marknaden. Vi är mycket glada över att vi är ett kryssningsrederi som kommer att introducera å ena sidan mycket moderna och eleganta fartyg men också ytterst miljöanpassade och effektiva fartyg. De är framtidens fartyg, sade han.

Första nybyggena

Mein Schiff 3 och Mein Schiff 4 är på 99.000 GT. De är 294 meter långa och 36 meter breda. Ombord finns 1.250 passagerarhytter med 2.500 undre bäddar. Besättningen uppgår till 1.000 personer.

Mein Schiff 3 levereras till beställaren våren 2014 och systerfartyget Mein Schiff 4 ett år senare på våren 2015. Systerfartygena blir det första nybyggena i TUI Cruises flotta. Totalt innebär nybyggena omkring 11.000 årsverken vid STX Finlands Åbovarv.

TUI Cruises grundades 2008 och ägs till lika delar av resekoncernen TUI AG och kryssningsrederiet Royal Caribbean Cruises Ltd. För närvarande ingår två fartyg i flottan, Mein Schiff 1 och Mein Schiff 2. De byggdes ursprungligen för Celebrity Cruises, som är ett av varumärkena inom Royal Caribbean Cruises.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]