FRS Baltics katamaran Skane Jet byter svensk hamn från Ystad till Trelleborg i nästa år.

Fotograf: FRS

Kategori: Färjetrafik

Kungslinjen återuppstår när rederi byter hamn

Det tyska rederiet FRS Baltic har beslutat att byta hamn i Sverige för sin trafik med katamaranen Skane Jet från Sassnitz. Rederiet byter Ystad mot Trelleborg, vilket betyder att klassiska Kungslinjen som lades ner år 2020 nu återuppstår.
Det var i september 2020 som det tyska rederiet FRS Baltic startade sin trafik mellan Ystad och Sassnitz med katamaranen Skane jet, det som ett alternativ efter att Stena Line stängt sin linje mellan Trelleborg och Sassnitz kopplat till coronapandemin. Nu har FRS Baltic beslutat att från och med nästa år byta Ystad hamn mot Trelleborgs hamn.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]://www.sjofartstidningen.se/premiar-for-nya-linjen-till-tyskland/”>september 2020 som det tyska rederiet FRS Baltic startade sin trafik mellan Ystad och Sassnitz med katamaranen Skane jet, det som ett alternativ efter att Stena Line stängt sin linje mellan Trelleborg och Sassnitz kopplat till coronapandemin. Nu har FRS Baltic beslutat att från och med nästa år byta Ystad hamn mot Trelleborgs hamn.

– Genom att byta hamn hoppas vi kunna locka ännu fler tyskar med bra och snabba förbindelser till Malmö, Lund och Köpenhamn. Det blir även ännu enklare att ta sig vidare norrut, säger Moritz Bruns, vd för FRS Baltic GmbH i ett pressmeddelande.

Rederiets beslut gör att Kungslinjen mellan Trelleborg och Sassnitz återuppstår, en linje som på senare år benämnts som Kungslinjen och som invigdes den 6 juli 1909 av kung Gustaf V och den tyske kejsaren Wilhelm II.

Enligt Trelleborgs Hamn kommer Skane Jet att lägga till i färjeläge 7 som tidigare användes för tågfärjetrafik men som numera är ombyggt till ett roro-läge.

− Europas bästa roro-hamn kan återigen erbjuda hela fem linjer till Europa, det är det ingen annan svensk hamn som kan. Det kommer glädja många trelleborgare att linjen till Sassnitz är tillbaka samtidigt som det kommer främja turismen, säger Jörgen Nilsson, vd Trelleborgs Hamn i ett pressmeddelande.

Björn Boström, hamnchef och vd för Ystad hamn logistik, ser inte bara nackdelar med att FRS Baltic nu lämnar Ystad. 

– Nu ökar våra chanser att få in annan, mer lönsam trafik, säger han till Ystads Allehanda.

Katamaranen Skane Jet kan ta runt 600 passagerare och 200 fordon med en överfartstid på 2,5 timme, vilket gör den till den snabbaste förbindelsen till sjöss från Sverige till Tyskland.

FRS Baltic har över 70 fartyg i sin flotta och transporterar årligen 7,9 miljoner passagerare och 2,1 miljoner bilar på linjer över hela världen. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]