Kategori: Politik | Miljö | Passagerarsjöfart

Kommissionen sitter på stöd

Spänningen gnager på Viking Line. EU-kommissionen dröjer med beslut om miljöstöd.

EU-kommissionen håller Viking Line och varvet STX i spänning ännu på obestämd tid. Det definitiva beslutet om rederiets miljöstöd kan dröja i månader.

– Jag kan säga att det kommer i vår, men om du frågar mig i maj kan jag säga att det kommer i juni, säger Viking Lines VD Mikael Backman.

Han är frustrerad över att allt fortfarande inte är klart ifråga om det stöd på 28 miljoner euro som den finska regeringen lovade redan i slutet av 2010 och som bidrog till att rederiet beställde en ny färja från STX varv i Åbo.

Då väntade man att det definitiva godkännandet från EU-kommissionen skulle komma under våren 2011.

– Vi gick ju in i det här tillsammans i den tron att vi kan bygga med miljöstödet, som är viktigt för att vi skall ha råd att göra det. Allt är uppbyggt kring att det är enormt viktigt för oss.

EU-kommissionen godkände i december den finländska förordning som gör det möjligt att bevilja miljöstöd åt Viking Lines nybygge, som skall bli speciellt miljövänligt genom naturgasdriften.

Men kommissionen förbehåller sig ännu rätten att godkänna själva utbetalningen eftersom den överstiger ett tröskelvärde på 7,5 miljoner euro.

Kan ännu gå snett

Finns det en risk för att det går snett ännu?

– Ja det finns det, om de säger att man inte får ge så mycket åt ett enda företag eller om det ser ut som varvsstöd eller att det snedvrider konkurrensen i Europa, säger Backman.

– Jag skulle inte satsa mina pengar innan jag ser. Men det är ändå ett stort steg framåt då förordningen är ratificerad.

– Det är för jäkligt om det blir problem. Staten och varvet och vi själva har räknat med att det här går att genomföra, och vi har gjort vårt bästa för att inte slösa bort värdefull tid.

Bitarna samlas

Men fartyget är beställt, själva stålarbetet har pågått i månader och i mars planeras kölsträckning.

Det är alltså så dags att stoppa bygget nu i väntan på EU-kommissionens stämp-el. Enligt Backman har man inte heller på något sätt slagit av på takten.

På varvets speciella webbsida för NB1376 kan man se att motorerna är beställda och att många viktiga komponenter redan har kommit till Åbo.

– Inom mindre än ett år, den 10 januari 2013, skall fartyget vara klart, säger han.

Varken Backman eller STX-varvets operativa chef Timo Suistio avslöjar vad avtalet mellan rederi och varv säger om miljöstödets inverkan på beställningen.

Backman själv säger att miljöstödet nämns som ett villkor för att man skall överväga att använda optionen på ett eventuellt systerfartyg.

Motstridiga förutsättningar

Suistio påpekar att det inte är ett stöd till varvet, som har fått ett annat stöd på drygt 5 miljoner euro med etiketten innovationsstöd. Det stödet har betalats ut.

Backmans betoning av problemen med osäkerheten kring miljöstödet kan också förstås mot bakgrunden av EU:s regler som kräver att man visar att investeringen inte kunde ha gjorts utan miljöstödet. Samtidigt förutsätter EU lite motstridigt att stödet (som ju betalas av finska staten) inte får förvränga konkurrensen.

Vid tidpunkten då beställningen gjord-es var varvets orderbok tom och dess fortsatta existens hotat.

Gasen i luften

Det är också fortfarande en helt öppen fråga varifrån Viking Line skall få den flytande naturgas (LNG) som fartyget skall drivas med.

I princip räcker det med bunkring i antingen Åbo eller Stockholm, men rederiet förhandlar med flera leverantörer både i Finland och Sverige.

Samtidigt fördjupar hamnarna i Åbo och Stockholm sitt samarbete i miljöfrågor. Det inbegriper också eventuella arrangemang kring LNG-terminaler, säger Åbo hamns VD Christian Ramberg.

– Det finns ju inte egentligen distributionsnät och standarder för det här. I Norge har man mera erfarenhet.

I Åbo ligger Viking Lines och konkurrenten Tallink Siljas kajer invid varandra. Enligt Ramberg har Tallink ännu inte

frågat efter möjligheten att i framtiden tanka LNG i Åbo.

– Men det finns andra möjligheter att använda LNG i närheten av hamnen, och inte alldeles obetydliga, säger Ramberg.

Han säger att det gäller bland annat Åbo stads energiverk som ligger några hundra meter från hamnen och kunde driva reservgeneratorer med LNG.

Mikael Backman säger att varvet jobbar hårt för att båten skall kunna gå på LNG från den första dagen.

– Men det har också all utrustning för att man skall kunna köra det på tung brännolja om det behövs. Då man är pionjär måste man gardera sig.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.