[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n växt till tio hamnar.
I veckan anslöt sig Kalmar Hamn till gruppen Ostkusthamnar i samverkan. Kalmar blir den sydligaste av de tio hamnarna där Piteå är den nordligaste.
Mats Gustafsson, VD för Kalmar hamn ser fram emot att bidra till ökat fokus på sjöfartsfrågor.
– Ostkusthamnar i samverkan lyfter att sjöfartens lediga kapacitet bör utnyttjas på ett mer effektivt sätt i transportsystemet.
Erik Froste, vd i Södertälje hamn och en av initiativtagarna till OHS, ser positivt på att fler hamnar ansluter.
– Vi driver frågor som kommer att skapa bättre förutsättningar för svensk sjöfart, säger han. Att alltfler ansluter sig visar att politikerna på allvar tar tag i frågorna kring transportplanering.
Medverkande hamnar är idag Gävle Hamn, Hargs Hamn, Norrköpings Hamn och Stuveri, Mälarhamnar, Södertälje Hamn, Oxelösunds Hamn, Umeå Hamn, Piteå Hamn, Stockholms Hamnar och nu Kalmar Hamn.
[/flowy_subscriber_only]