[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] ett modernare system.
Moderniseringen av reglersystemen på isbrytarna Atle och Frej utgör den sista etappen av livstidsförlängningen för isbrytarna.
– Man har redan gjort det här på Ymer och på den finska isbrytaren Urho, båda med väldigt gott resultat, säger isbrytardirektör Tomas Årnell på Sjöfartsverket.
Tillförlitligheten ökar
Ordern har gått till det finska företaget Protacon, som även svarat för motsvarande uppgradering av Ymer och Urho.
– Det ursprungliga reglersystemet för framdrivningen ska ersättas med ett nytt. Man ersätter gammal hårdvara med ny och ett nytt program för att åstadkomma samma sak som det gamla gjorde, förklarar Albert Hagander, teknisk chef på Sjöfartsverkets rederi.
Han säger vidare till Sjöfartstidningen att funktionen ska vara den samma, men att tillförlitligheten ökar i och med att det installeras modern teknik. Även tillgängligheten förbättras i och med att det finns reservdelar och kunskap till den moderna tekniken.
Kostnadseffektiv lösning
– Digitaliseringen av kontrollsystemet för den gamla DC-driften är en kostnadseffektiv lösning. Samtidigt uppgraderas fartygens automationssystem till modern PLC-teknik, säger Marko Loisa, projektchef på Protacon.
[/flowy_subscriber_only]