Fotograf: Forsea

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Invigning och namnbyte i Helsingborg

I dag invigdes de båda batteridrivna passagerarfärjor Aurora och Tycho Brahe i Helsingborg. Samtidigt bytte HH Ferries namn till ForSea. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ries namn till ForSea. 

HH Ferries Group, som nu byter namn till ForSea Ferries, har enligt vd Johan Röstin nått en milstolpe i sin gröna strategi.

– Det ambitiösa projektet innebär att vårt samlade utsläpp av CO2, NOx och partiklar reduceras med 65 procent när de två färjorna framöver enbart seglar på grön el. Det är goda nyheter för miljön i och omkring Öresund samt för kunder och boende i vårt lokalområde. Det visar att man med stor beslutsamhet och vilja till att investera kan nå stora mål – även inom miljöaspekten.

300 miljoner

Batteriprojektet på Aurora och Tycho Brahe, som uppges vara världens största eldrivna passagerarfärjor, har pågått i tre år och kostat omkring 300 miljoner kronor. Det är HH Ferries Groups största enskilda investering någonsin. INEA, EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk, har stöttat projektet med cirka 120 miljoner kronor.

640 batterier i varje färja

I varje hamn sköter automatiserade landbaserade laddstationer med industrirobotar sammankopplingen och maximerar laddperioden. Detta innebär att de 640 batterierna på varje fartyg kan laddas effektivt på några få minuter. Den totala batterikraften är 4.160 kWh per fartyg. Batterierna är installerade på toppen av färjorna tillsammans med två däckshus med transformatorer, omvandlare och kylanläggning. Härifrån förs kablar till anslutningspunkter i varje ände av fartyget, så att batterierna snabbt och smidigt kan laddas.

Gratis färjetur

– Det är ett pionjärprojekt vi har genomfört och även om det har varit utmanande har det varit värt ansträngningarna. Våra medarbetare och samarbetspartners har gjort en fantastisk insats för att få teknologin att fungera effektivt. Samtidigt har våra ägare och INEA genom hela förloppet backat upp och haft tillit till projektet. I dag är resultatet av en gemensam insats vi alla kan vara stolta över och fira tillsammans. I morgon lördag delar vi nöjet med våra passagerare, då alla gående passagerare bjuds in att åka gratis på samtliga våra färjor. Därefter ser vi fram emot många års rök- och bullerfri överfart med Öresunds flytande bro – till glädje för oss alla, säger Johan Röstin.

Stärka varumärket

HH Ferries Group kommer framöver att heta ForSea Ferries. Färjelinjen mellan Helsingör och Helsingborg kommer alltså att opereras av ForSea Ferries. Scandlines fortsätter att operera sitt linjenät i Danmark/Tyskland på färjelinjerna Rödby – Puttgarden och Gedser – Rostock. Dessutom kommer alla ForSeas färjor att målas om under 2019: Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII. Aurora var först ut och har redan målats om.

Enligt rederiet görs namnbytet för att möta konkurrensen, stärka varumärket och blir mer serviceorienterade.

”Vi måste stärka vårt varumärke och göra det ännu mer attraktivt. Därför börjar vi nu en annan resa, till en destination bortom Helsingör och Helsingborg. En resa mot framtiden, fokuserad på att minimera vår miljöpåverkan. Den blå vägen blir nu också den grönaste” skriver rederiet i ett pressmeddelande. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]