Helsingborgs hamn ökar maxlängden för kryssningsfartyg till 250 meter.

Fotograf: Helsingborgs hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Helsingborgs hamn graderar upp

Helsingborgs hamn ökar maxgränsen för kryssningsfartyg till 250 meter. Hittills har bara upp till 230 meter långa fartyg kunnat angöra kaj.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] meter långa fartyg kunnat angöra kaj.

Nu kan kaj 700 i Sydhamnen i Helsingborg angöras av 250 meter långa fartyg. I nära samarbete med Sjöfartsverket genomförde Helsingborgs lotsar 22 avancerade datasimuleringar med mellan 230 och 294 meter långa fartyg. Resultatet överträffade alla förväntningar och den nuvarande gränsen på 230 meter för att få angöra kaj i Helsingborgs hamn, kommer nu att ändras. 

Ny målgrupp

Andreas Eriksson, informationschef i Helsingborgs hamn, säger att en ökning på 20 meter betyder mycket.

– Många rederier vill kunna lägga till vid kaj, eftersom det blir enklare att ta i land passagerare och är mindre väderkänsligt. 

Han tillägger dock att de kryssningsfartyg som hittills legat på redden, brukar vara mellan 290 och 300 meter långa, och påverkas alltså inte av förändringen.

– Vi ser i stället en ny målgrupp, som fram till idag valt bort Helsingborg på grund av att de inte fått ligga vid kaj.

Vill locka fler

För att tillåta ännu längre fartyg, måste Helsingborgs hamn muddras och ett antal dykdalber tas bort. Det skulle totalt innebära en investering på mellan 6 och 8 miljoner kronor, och är inget hamnen planerar just nu.

Helsingborgs hamn har målsättningen att hitta en stabil nivå på 20-25 kryssningsfartyg per säsong.

Varierat antal anlöp

Hittills har kryssningsanlöpen varierat mycket, vissa säsonger har de varit så få som fem, medan andra slagit rekord med 30 anlöp. Hur många fler anlöp hamnen kan förväntas få i och med 250-metersgränsen, kan informationschef Andreas Eriksson inte svara på.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]