Fotograf: BUVI – Undervattensinspektion AB

Kategori: Fartygsutrustning | Folk/företag | Passagerarsjöfart

Hallå där, Fredrik Fleetwood!

Hallå där, Fredrik Fleetwood – ROV-pilot och delägare i BUVI – Undervattensinspektion AB, som nyligen avslutade ett uppdrag vid Costa Concordia-bärgningen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a Concordia-bärgningen.

Varför fick du/ni det här uppdraget?

– Jag var på en konferens i italienska Ancona i maj och träffade ett italienskt företag som också är återförsäljare samt operatör av den ROV-teknik vi säljer och arbetar med här i Sverige. Företaget är kontrakterat för ROV-uppdrag av Titan Salvage och Micoperi som utför bärgningen av fartyget, och de undrade om jag var intresserad av att åta mig pilotuppdrag på platsen. Jag sa ja och några dagar senare satt jag i en container och ”flög” som det heter med en dykare. Jag har varit nere i två rundor om totalt sju veckor.

Vilken typ av jobb har du utfört vid fartyget?

– Jag följer till exempel med dykare som ska förbinda kättingar under skrovet med metallbyglar eller schacklar. Jag följer alla moment med kameran och dykledningen kan övervaka i realtid. Det är oerhört tunga grejer och hamnar någonting snett kostar det massor av tid.

Svårigheterna?

– Dels är det ju en yttre påfrestning med både dykledning och projektledning som står och tittar, man vill inte göra något misstag. Dels vad som händer runt kameran, med kättingar som slår upp bottensediment som gör det nästan omöjligt att se. Sen kan jag ju lägga till att det är 40 grader varmt i containern man sitter i och man kör tolvtimmars pass med knappt någon rast, man får en macka tillstucken till sig ungefär. Tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Hur många är det på plats?

– Runt 500, varav 150 dykare och 8-10 piloter. Resten är svetsare, ingenjörer, servicepersonal och så vidare. Det har funkat förvånansvärt bra med login; bärgningsbolaget har hyrt ett stort hotell där dessutom huvudkontoret för projektet ligger. Sen har de en stor pråm med massa boendecontainrar som inhyser runt 150 personer.

Ska du ner igen?

– De ska ju enligt de senaste uppgifterna börja räta upp henne nu på måndag och jag har fått en förfrågan om att vara nere under hela oktober, men jag har inte bestämt mig ännu. Vi har ju rätt mycket jobb i Sverige att göra också.

Fartyg där också?

– Vi har gjort en del fartygsjobb, inspekterat skrovbottnar och propellrar och så. Vi åtar oss egentligen de mesta jobben som är under vatten som kajer, hamnar och vattenkraftstationer. Men helt klart är att sjöfarten börjat få upp ögonen för tekniken. Vi använder oss av en utrustning som väger 6 kilo och är 30×30 centimeter.

Läs mer om bärgningen här.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]