Annika Hilmersson, kommunikationschef APM Terminals Göteborg.

Fotograf: Bo Håkansson, Bilduppdraget

Kategori: Hamn/Logistik

Hallå där Annika Hilmersson!

Hallå där, Annika Hilmersson – kommunikationschef på APM Terminals, som driver containerterminalen i Göteborgs hamn och på tisdagen drabbades av en cyberattack som slog ut IT-systemen i flera delar av Maersk-koncernen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lar av Maersk-koncernen.

När var det ni märkte att något hade hänt?

– Det var på tisdagseftermiddagen. Jag kan säga att alla medarbetare här gjorde ett fantastiskt arbete, som påbörjades i går kväll och pågick hela natten. Vi fick göra en inventering av alla containrar som vi har på terminalen för att få en bra överblick. Naturligtvis har vi full kontroll också på containrar som innehåller farligt gods och så vidare, det är ju en viktig del i vår verksamhet.

Vad händer nu?

– Just nu driver vi vår containerterminal manuellt. Terminalen är inte stängd, utan delar fungerar med manuell hantering. Vad vi gör nu är att vi har samarbete med våra fartygskunder och järnvägskunder för att meddela vilka verksamheter vi kan ha igång, det vill säga om vi kan lasta eller lossa gods under de här omständigheterna. Det vi prioriterar är att lossa så många containrar som möjligt från järnvägen och fartygen på ett säkert sätt. Sedan får vi titta på hur vi ska kunna lasta exportgods, det är nästa steg. Det måste vi göra med otroligt stor noggrannhet, i samarbete med alla kunder. Det normala sättet att göra detta är ju via IT-baserad kommunikation och den finns inte nu. Självklart är det så i vår verksamhet att vi måste sätta säkerheten i centrum och därför går det mycket långsammare än normalt. 

Det blir en del förseningar?

– Det blir en minskad verksamhet. Omfattningen av det vet jag inte riktigt ännu. Delar av terminalen är stängd och delar fungerar, men terminalen är öppen och vi gör så gott vi kan manuellt.

Vad vet ni om cyberattacken än så länge?

– Det vi vet är att vi har blivit utsatta för en serverattack som heter Petya. Många av systemen blir påverkade i Maersks olika bolag, inte alla bolag, men ett flertal delar. Just nu pågår hantering av situationen, vi ser hur vi kan göra en återställningsplan. För att minimera skadan kan vi inte använda några av de drabbade näten eller datorerna.

 

screenshot_hacker_attack2

 

Bakgrund: En massiv hackerattack med så kallad ransomware, där hackers kräver lösensummor för att låsa upp genom attacken krypterade datorer, drabbade i går delar av Maersk-koncernen. Även andra företag och organisationer runtom i världen har drabbats. Skärmbilden ovan är från Ukrainas regerings officiella Facebook-sida och visar ett skärmmeddelande på en attackerad dator. Enligt Ritzau Finans är 75 av Maersk-ägda APM Terminals hamnanläggningar drabbade.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]