LNG är uppenbarligen framtidens bränsle, åtminstone när man studerar listan över fartyg i order med någon relation till Sverige.
Vårens lista över nybyggen visar att det finns 43 fartyg i order med någon form av svensk anknytning. Hälften av alla nybyggen konstrueras för LNG-drift eller är förberedda för att konverteras till drift med LNG eller metanol.
Leveranser
Sedan vår förra lista publicerades i december har åter ett antal fartyg levererats. ACL har tagit leverans av Atlantic Sky, det näst sista container/roro-fartyget i sin G4-serie. Ett fartyg som inte fanns med på förra listan, men fick svensk flagg, är Eureka Shippings nybyggda cementfartyg Furuvik, som ersätter Nordanvik i en charter för Finncement.
Flera tankfartyg har överlåtits. Stena fortsätter att ta leverans av sina IMOIIMAX-tankfartyg med Stena Immaculate och Stena Impeccable. Terntanks serie på fyra LNG-drivna produkttankfartyg är nu komplett i och med leveransen av Tern Ocean. Även Wisby Tankers har tagit leverans av asfalttankern Palanca Cadiz.
Nya beställningar
Efter en livlig höst med många beställningar har två nya order tillförts nybyggnadslistan under vintern. Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har beställt beställt ett forskningsfartyg från Spanien och Waxholmsbolaget ett isgående passagerarfartyg från Estland.
Listan med nybyggen i order kan laddas ner med denna länk. Om ni upptäcker att något fartyg i order saknas är vi tacksamma om ni meddelar oss så att vi kan komplettera förteckningen!
Kommentarer
Anonymous
https://maritimedanmark.dk/?Id=35000
Artikeln är stängd för fler kommentarer