Wasalines nya färja Aurora Botnia under den första testturen.

Fotograf: Wasaline / RMC

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Första testet avklarat för Aurora Botnia

Under onsdagsmorgonen avslutades den första provturen för Wasalines nybygge Aurora Botnia. Både varvet och rederiet kallar turen för en succé.
Det var under söndagen som bil- och passagerarfärjan Aurora Botnia påbörjade en tre dagar lång sea trial från varvet Rauma Marine Constructions (RMC). Bygget av den nya färjan, som i sommar ska sättas i trafik mellan Umeå och Vasa och därmed ersätta Wasa Express, är just nu inne i slutfasen. Ombord under den första turen fanns representanter från både varvet, rederiet och utrustningstillverkare för att testa färjans prestanda.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ingen.se/wasalines-nybygge-blir-forsenat-till-juni/”> i sommar ska sättas i trafik mellan Umeå och Vasa och därmed ersätta Wasa Express, är just nu inne i slutfasen. Ombord under den första turen fanns representanter från både varvet, rederiet och utrustningstillverkare för att testa färjans prestanda.

– Efter flera års arbete var detta definitivt en höjdpunkt för oss. Vi fick bevis på att det fartyg vi byggt fungerar som sig bör, säger Aurora Botnias projektchef Johanna Kaijo från Rauma Marine Constructions i ett pressmeddelande.

– Händelsen var betydande även för oss i och med att vi för första gången, tillsammans med nyckelpersoner i projektet, fick bekanta oss med färjan och dess drift till havs, säger Peter Ståhlberg, verkställande direktör för Wasaline i pressmeddelandet.

Efter turen var både varvet och rederiet nöjda med de tester som genomförts av bland annat framdrivning, hastighet och styrning.

– Vi körde fartygets bränsleeffektiva huvudmotorer med olika inställningar och finjusterade automatiseringen för att ytterligare förbättra miljövänligheten. Vi fick även i praktiken testa att färjan uppfyller de stränga kriterierna för klassnoteringen Clean Design, säger Johanna Kaijo.

Aurora Botnia kommer att bli världens första bil- och passagerarfärja som uppfyller kriterierna för Clean Design. I praktiken betyder det här att färjan är planerad och konstruerad för att tydligt överstiga kraven i MARPOL-konventionen för minimering av utsläpp från fartyg.

Fartyget kommer att köras på LNG, men är samtidigt förberett för att i framtiden kunna köras på biogas. Dessutom kan Aurora Botnia köras korta sträckor på enbart el, exempelvis till och från hamnarna.

– Vårt mål är att vara en pionjär inom miljövänlig teknik inom varvsindustrin. Wasalines passagerarfärja är ett exempel på vad som kan uppnås genom att kombinera gedigen tidigare erfarenhet med de senaste innovationerna. Vi är mycket tacksamma till kunden för att vi fått möjligheten att bygga en så fin färja, säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för Rauma Marine Constructions i pressmeddelandet.

– Vi är mycket glada över att ha kunnat utnyttja RMC:s kompetens inom skeppsbyggnad. Vi vill vara ett av de miljövänligaste rederierna och Aurora Botnia är det viktigaste konkreta steget mot att nå vårt mål, säger Peter Ståhlberg.

I nästa vecka väntas rederiet gå ut med information om datumet för överlämnandet av fartyget, jungfruresan och biljettförsäljningen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]