Hamnen i spanska Algeciras är Europas effektivaste, enligt Container Port Performance Index 2022.

Fotograf: APM Terminals

Kategori: Hamn/Logistik | Sjöfartsstatistik

Förbättrad effektivitet i världens containerhamnar

Världsbanken har publicerat den tredje uppdateringen av sitt Container Port Performance Index. Där rankas effektiviteten hos 348 containerhamnar i världen under förra året. Den effektivaste europeiska hamnen finns på plats 16.

Rankningen av världens containerhamnar, som Världsbanken gör i samarbete med S&P Global Market Intelligence, är avsedd att identifiera brister och förbättringspotential för nyckelaktörer inom global handel, såsom myndigheter, rederier, hamn- och terminaloperatörer, speditörer, logistikföretag och konsumenter.

Kvardröjande pandemieffekter

Rapportens huvudsakliga slutsats är att de driftsmässiga förhållandena i världens hamnar har förbättrats avsevärt efter de exempellösa störningar som utlöstes av pandemin. De kvardröjande effekterna lättade under 2022 och den utvecklingen fortsatte under början av 2023. Resultatet är minskad hamnträngsel och färre störningar i den lokala logistiken.

Trots förbättringarna kvarstår dock inneboende ineffektivitet där den har systematiska orsaker och det finns överlag utrymme för effektivisering. Ytterligare digitalisering av hamnprocesser och modernisering av hamninfrastruktur skulle förbättra produktiviteten och kundservicen samt minska utsläppen, konstaterar rapportens författare.

Hamnarnas effektivitet mäts i den tid som har förflutit mellan det att ett fartyg anlöper en hamn till dess avgång från kaj efter avslutad lossning och lastning.

De 10 effektivaste

  1. Yangshan, Shanghai
  2. Salalah, Oman
  3. Khalifa Port, Abu Dhabi
  4. Tanger-Mediterranean, Marocko
  5. Cartagena, Colombia
  6. Tanjung Pelepas, Malaysia
  7. Ningbo, Kina
  8. Hamad, Qatar
  9. Guangzhou, Kina
  10. Port Said, Egypten

Rapportens författare kommenterar att Yangshan hamnar på indexets förstaplats trots omfattande störningar på grund av tyfoner och andra omständigheter under 2022.

Hamnar i Mellanöstern och Nordafrika har tidigare presterat väl i indexet och gör det även i år, med tre av regionens hamnar på topp fem.

De latinamerikanska hamnarna har enligt rapporten presterat bättre under 2022, med colombianska Cartagena som den effektivaste på plats 5 och Ecuadors Port of Posorja på plats 19.

I Sydostasien klättrar Tanjung Pelepas i Malaysia från plats 18 år 2021 till plats 6 år 2022. Vietnams Cai Mep ligger på plats 12 och Singapore på plats 18.

North Carolina, plats 44, och Port of Virginia, plats 52, rankas som Nordamerikas effektivaste hamnar.

Av de europeiska hamnarna ligger Algeciras i Spanien högst på plats 16. Göteborgs hamn har plats 122 i indexet, en förbättring med 20 platser sedan 2021. Helsingborgs hamn intar plats 151, Norrköpings hamn 181 och Gävle hamn 247.

På sista plats, 348, ligger Port of Savannah i sydöstra USA. Hela rapporten finns här.

Utmaningar söder om Sahara

Högst rankad av de afrikanska hamnarna söder om Sahara är Port of Berbera i Somalia på plats 144. Många hamnar i regionen fortsätter att ha långa ledtider för anlöpande fartyg, med ihållande risk för störningar och avbrott i försörjningskedjan.

– Förbättring av hamneffektiviteten är avgörande för Afrikas tillväxt och utveckling. Hamnarnas effektiva drift bidrar till säkerhet i livsmedelsförsörjningen och är en avgörande faktor för huruvida Afrika uppnår sin ekonomiska potential, säger Martin Humphreys, transportekonom på Världsbanken, i ett pressmeddelande.