Finneco III.

Fotograf: Finnlines

Kategori: RoRo | Skeppsbyggnad

Finnlines-trio komplett

Det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) har levererat det tredje och sista hybridroro-fartyget i Finnlines Finneco-serie.
Finneco III överläts till Finnlines den 6 juni 2022. Seriens första fartyg Finneco I levererades den 28 april 2022 och det andra, Finneco II, den 30 maj 2022. Fartygen har finsk flagg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rie.”} /–>

Finneco III överläts till Finnlines den 6 juni 2022. Seriens första fartyg Finneco I levererades den 28 april 2022 och det andra, Finneco II, den 30 maj 2022. Fartygen har finsk flagg.

Utsläppsfria i hamn

Lastkapaciteten på de 238 meter långa hybridfartygen är 5.800 filmeter, vilket innebär att de kan lasta cirka 400 trailers. Fartygen är byggda till högsta finsk-svenska isklass 1A Super. En hybridlösning med batterier innebär att fartygen är utsläppsfria i hamn.

Roro-fartygen ingår i Finnlines nybyggnadsprogram, som också omfattar två ropax-fartyg av typen Superstar för leverans 2023.

500 miljoners program

– Detta är en viktig milstolpe i vårt 500 miljoner euros nybyggnadsprogram och vi är glada över att välkomna Finneco-trion till Finnlines-flottan. Genom vår ambitiösa investering kan vi erbjuda våra kunder inte enbart skalekonomi och ökad frekvens utan även en grön infrastruktur med bra tidtabeller i Östersjön, Nordsjön och Biskaja. Finneco-trion ger mervärde till Finnlines och dess kunder när de inleder trafik på sina linjer, säger Emanuele Grimaldi, styrelseorförande i Finnlines, i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]