Trafikverket Färjerederiets rederichef Erik Froste har fått ett EU-uppdrag att hjälpa till med rådgivning inför återuppbyggnaden av hamnen i Odessa.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Folk/företag | Myndigheter

Erik Froste får uppdrag i Ukraina

Erik Froste, rederichef på Trafikverket Färjerederiet, har fått ett EU-uppdrag att hjälpa till i Ukraina med rådgivning inför en återuppbyggnad av hamnen i Odessa.
Det kommer att bli en helt annan vardag för rederichef Erik Froste efter årsskiftet. Han har tagit tjänstledigt från Färjerederiet från mitten av januari till maj för att åka till Ukraina där han ska hjälpa till med rådgivning och analys som en start i processen av att återuppbygga hamnen i Odessa.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]Froste efter årsskiftet. Han har tagit tjänstledigt från Färjerederiet från mitten av januari till maj för att åka till Ukraina där han ska hjälpa till med rådgivning och analys som en start i processen av att återuppbygga hamnen i Odessa.

– Ska man bygga upp Ukraina igen efter kriget, eller egentligen redan nu, måste hamnen i Odessa fungera. För det behöver en analys göras av vad som inte fungerar idag, vilka myndigheter som finns, vilka skeppsmäklare och hamnagenter som finns och som går att samarbeta med och liknade. Jag ska ta fram en lista som berättar hur det fungerar eller inte fungerar i dag och vad som behöver göras, säger han.

Uppdraget är kopplat till Ukrainas EU-ansökan, vilken beviljades av det Europeiska rådet den 23 juni 2022. Som kandidatland finns det en rad krav som Ukraina behöver leva upp till för att bli medlemmar i EU, vilket är uppgiften för myndigheten EUAM Ukraina, Erik Frostes uppdragsgivare. 

− De ringde till mig i juni och jag blev tillfrågad eftersom jag kan hamnar sedan tidigare. Jag har bland annat varit vd för Södertälje hamn och vet hur en effektiv västerländsk hamn fungerar, säger han och fortsätter:

– Anledningen till att jag gör detta är att det är hedrande att få chansen att kunna hjälpa till på riktigt. Jobbet måste göras, och jag tror att jag klarar av att göra det.

I början av kriget var Odessa tämligen förskonat från angrepp. Men sedan i somras efter att Ryssland inte förlängde spannmålsavtalet med Ukraina, vilket förhandlades fram av Turkiet tillsammans med FN, så har Ryssland kontinuerligt utfört attacker mot ukrainska spannmålslager i Odessa. Hur det kommer att påverka vardagen för Erik Froste återstår att se.

– Det bor en miljon människor i Odessa som lever och verkar i en vardag. Det går två tåg om dagen till Kiev som går enligt tidtabell så det finns ett vanligt liv där, säger han.

Flera gånger i veckan går det dock flyglarm i Odessa samtidigt som det fortsätter att avfyras ryska missiler mot hamnanläggningarna.

– Därför får jag enligt EU inte bo högre upp än tredje våningen för jag ska hinna ner till skyddsrummet om flyglarmet går. Så även om det känns både hedrande och spännande, så är det naturligtvis lite läskigt också, säger Erik Froste.

Hur fritt Erik Froste kommer att kunna röra sig blir mycket upp till det rådande läget.

– Jag vet inte om jag kommer kunna ta en taxi, gå själv eller om jag behöver åka militäreskort när jag exempelvis ska träffa hamnmyndigheten. Men jag tror att det ska gå utan militärt skydd, säger han.

Under tiden då Erik Froste är tjänstledig tar Färjerederiets ekonomichef Anders Nordqvist över som ställföreträdande rederichef på Färjerederiet.

– Jag vill betona att detta inte innebär att jag tänker sluta på Färjerederiet. Jag kommer tillbaka och jag har ett ansvar att slutföra införandet av Vision 45, säger han.

Uppdraget sträcker sig över fyra månader med möjlig förlängning till hösten.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]