Fotograf: Arkivbild: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

DG varslar 25 ombordanställda

Destination Gotland varslar 25 ombordanställda om uppsägning – i slutet av oktober sade rederiet upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Sjöbefälsföreningen.

Enligt lokala medier på Gotland varslar nu alltså Destination Gotland 21 sjöbefäl och 4 matroser. Under onsdagen informerades de anställda på ett personalmöte.

Syftet med uppsägningarna är helt enkelt som Sjöfartstidningen har rapporterat om tidigare att företagsledningen vill kunna lämna ett så konkurrenskraftigt anbud för Gotlandstrafiken som möjligt. För styvt en månad sedan sade rederiet upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen. Destination Gotland kommer att följa det centrala avtalet från den 1 april.

Effektiv organisation

– Jag kan bekräfta att vi har sagt upp det lokala avtalet, tilläggsavtalet i det centrala färjeavtalet, med Sjöbefälsföreningen. Vi ser möjligheter att kunna effektivisera verksamheten och därmed kunna lägga ett mer konkurrenskraftigt anbud i upphandlingen av Gotlandstrafiken, sa Destination Gotlands vd Christer Bruzelius, till Sjöfartstidningen i slutet av oktober, och fortsatte:

– Vi har stor respekt för att det kan komma ett eller flera utländska rederier och lägga anbud, därför vill vi basera vårt kommande anbud på en så effektiv organisation som möjligt.

Konsekvensen blir således att en del av personalstyrkan tvingas se sig om efter nya uppdragsgivare.

Nytt avtal från februari 2017

Nuvarande avtal med Destination Gotland om Gotlandstrafiken löper ut den 31 januari 2017. Det nya avtalet om Gotlandstrafiken ska löpa tio år från februari 2017. Trafiken ska gå året runt med i princip två dubbelturer per dag Visby–Nynäshamn och en dubbeltur Visby–Oskarshamn. Nuvarande avtal med Destination Gotland, som skulle ha löpt ut 2015, har förlängts med ett korttidsavtal om två år. Statens kostnad för Gotlandstrafiken är för närvarande cirka 420 miljoner kronor per år.

Kontraktet för den nya trafikperioden ska undertecknas av parterna under första halvan av 2014.

Tuff tid

Destination Gotland har figurerat mycket i media den senaste tiden, inte bara för att uppsägningen av det lokala tilläggsavtalet och det nu lagda varslet, i sommar kommer rederiet dessutom att få konkurrens om trafiken till Sveriges största ö.

Nyligen blev det klart att nybildade Gotlandsbåten inleder trafik mellan Västervik och Visby sommaren 2014. Turtrafiken inleds i mitten av juni och löper över två månader. Rederiet siktar på, i ett första skede, att segla de kommande tre somrarna.

Gotlandsbåten AB har säkrat en färja för trafiken, men rederiet vill inte avslöja namnet på fartyget riktigt än.

– Det är en modern färja som ägs av ett europeiskt rederi. Den har kapacitet för 1.200 passagerare och 400 personbilar. Den har också 350 bäddar i 90 hytter. I den överenskommelsen vi har med rederiet har vi sagt att vi går ut gemensamt med information när det blir dags, har Lars Meijer vd för Gotlandsbåten AB, tidigare sagt till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]