Avtalet för färjetrafiken till och från Gotland går ut 2027.

Fotograf: Arkivbild: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

DG varslar 25 ombordanställda

Destination Gotland varslar 25 ombordanställda om uppsägning – i slutet av oktober sade rederiet upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen.

Enligt lokala medier på Gotland varslar nu alltså Destination Gotland 21 sjöbefäl och 4 matroser. Under onsdagen informerades de anställda på ett personalmöte.

Syftet med uppsägningarna är helt enkelt som Sjöfartstidningen har rapporterat om tidigare att företagsledningen vill kunna lämna ett så konkurrenskraftigt anbud för Gotlandstrafiken som möjligt. För styvt en månad sedan sade rederiet upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen. Destination Gotland kommer att följa det centrala avtalet från den 1 april.

Effektiv organisation

– Jag kan bekräfta att vi har sagt upp det lokala avtalet, tilläggsavtalet i det centrala färjeavtalet, med Sjöbefälsföreningen. Vi ser möjligheter att kunna effektivisera verksamheten och därmed kunna lägga ett mer konkurrenskraftigt anbud i upphandlingen av Gotlandstrafiken, sa Destination Gotlands vd Christer Bruzelius, till Sjöfartstidningen i slutet av oktober, och fortsatte:

– Vi har stor respekt för att det kan komma ett eller flera utländska rederier och lägga anbud, därför vill vi basera vårt kommande anbud på en så effektiv organisation som möjligt.

Konsekvensen blir således att en del av personalstyrkan tvingas se sig om efter nya uppdragsgivare.

Nytt avtal från februari 2017

Nuvarande avtal med Destination Gotland om Gotlandstrafiken löper ut den 31 januari 2017. Det nya avtalet om Gotlandstrafiken ska löpa tio år från februari 2017. Trafiken ska gå året runt med i princip två dubbelturer per dag Visby–Nynäshamn och en dubbeltur Visby–Oskarshamn. Nuvarande avtal med Destination Gotland, som skulle ha löpt ut 2015, har förlängts med ett korttidsavtal om två år. Statens kostnad för Gotlandstrafiken är för närvarande cirka 420 miljoner kronor per år.

Kontraktet för den nya trafikperioden ska undertecknas av parterna under första halvan av 2014.

Tuff tid

Destination Gotland har figurerat mycket i media den senaste tiden, inte bara för att uppsägningen av det lokala tilläggsavtalet och det nu lagda varslet, i sommar kommer rederiet dessutom att få konkurrens om trafiken till Sveriges största ö.

Nyligen blev det klart att nybildade Gotlandsbåten inleder trafik mellan Västervik och Visby sommaren 2014. Turtrafiken inleds i mitten av juni och löper över två månader. Rederiet siktar på, i ett första skede, att segla de kommande tre somrarna.

Gotlandsbåten AB har säkrat en färja för trafiken, men rederiet vill inte avslöja namnet på fartyget riktigt än.

– Det är en modern färja som ägs av ett europeiskt rederi. Den har kapacitet för 1.200 passagerare och 400 personbilar. Den har också 350 bäddar i 90 hytter. I den överenskommelsen vi har med rederiet har vi sagt att vi går ut gemensamt med information när det blir dags, har Lars Meijer vd för Gotlandsbåten AB, tidigare sagt till Sjöfartstidningen.

Kommentarer

  • Anonym

    Mycket dåliga nyheter. Det är ingen ljus framtid DG seglar mot.

    • Anonym

      som anställd i DG hoppas jag de seglar åt helvete, en gång för alla.staten bör bygga egna fartyg och låta trafikverket färjerederiet bemanna båtarna.

  • Andreas Åsenholm

    Ser inte bra ut! ÄR det här början av slutet för DG:s Gotlandstrafik?

  • Anonym

    Skall detta sluta här? Nu när vi entligen fått riktiga fartyg och bra förbindelser och korta överfarter biljett priserna kan verka lite i överkant men för en vanlig pensionär med bil tor 2000:- kan vara överkomligt!!

  • Anonym

    Rättelse till anonym pensionär. Skall vara priset för 2 personer,mitt fel.

  • Fredrik Sundberg

    Är det rimligt att svensk trafik mellan svenska hamnar kan utsättas för konkurrens av utländska rederier när staten står för det mesta av pengarna. Har det med EU-regler att gör, eller går det att sätta in ett krav i upphandlingen om att det måste vara ett svenskt ägarbolag?
    Tycker det verkar var övermod av DG att dra ner på personalen nu då de hade problem med sin bemanning i början på de stora 1500 färjorna och fick sätt ombord mer folk än det var tänkt från början.

  • Göran Andersson

    Vi får hoppas attt staten beställer egna fartyg för de 4 miljarder man reserverat i kommande budgetar, detta har jag med flera föreslagit redan för 10 år sedan.. Därefter lägger man ut bemanning och drift på anbud som Sjöfartsverket gör med statens isbrytare. På så sätt bygger man fartyg anpassade till behovet och med längre livstid än 10 år som avtalet säger idag. I dagens avtal garanterar staten ett viss pris på de fartyg som idag har kontraktet om det bolaget inte får förnyat kontrakt. När Nordström& Thulin blev av med kontraktet betalade staten ca 300 miljoner sek i skillnad mellan fartygens värde på marknaden och det garanterade försäljningspriset. Dessa miljoner togs från Sjöfartsverkets investeringsfond som byggts upp med farledsavgifter(dvs näringen betalade) under lång tid för att kunna beställa nya isbrytare.

  • Anonym

    DG får ett betydande bidrag från Staten, som även grundar sig på kostnader för nuvarande tilläggsavtal. Därför bör staten kräva tillbaka den summa som DG nu drar in i samband med att man säger upp personal. Eftersom nuvarande avtal sträcker sig fram till 2017, kan skattebetalarna därför se fram emot en rejäl skatteåterbäring. Bra jobbat DG!

    • Kalle Jansson

      Helt rätt, man kan ju inte hävda att man skall lägga ett mer konkurrenskraftigt anbud i upphandlingen av Gotlandstrafiken 2017 och säga upp personal idag!!!

  • Anonym

    Ett resultat av Svenska folket en gång sa ja till EU man kan inte både äta kakan och samtidigt ha den kvar. Skyll inte på oss som röstade nej !

  • Anonym

    Den som gapar efter mycket…… Det är facket som måste ta sitt ansvar inte DG.
    Svensk sjöfart måste kunna konkurera på lika villkor som t.e.x. Grekland.

  • Evert

    Skall vi ha grekland som förebild och filipiner som arbetskraft .Tjena grabben!

  • annonym

    Var någonstans i världen finns det lika villkor och i så fall för vem?
    Är inte detta i grunden en tanke som bör gynna i så fall alla?
    Och hur skall vi lösa detta ?
    Jag tycker att det svenska sjöfartsklustrets hela uplägg är en lapsus.
    Tänk om !! Vi som bor i Sverige kan inte bortse från våra omkostnader och löner!
    Om vi skall sänka lönerna ,så skall detta ske på lika villkor ,dvs säja alla skall sänka sina löner!
    Det är enda lösningen,då blir det lika villkor. Pegnar in pengar ut svårare än så är inte denna ekvation.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.