[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only].sjofartstidningen.se/uploads/2022/06/ukraina.png?fit=1916%2C760″ alt=”” class=”wp-image-98110″/>
Den 8 april var en stor dag för Göteborgsbaserade kryssningsrederiet Salén Ship Management. Det var dagen då deras fartyg Hebridean Sky lämnade Kap Verde för en 13 dagar lång kryssning till Teneriffa, vilket innebar att rederiet därmed återigen hade alla sina tre kryssningsfartyg i drift. Det för första gången sedan pandemin bröt ut. Men den ryska invasionen av Ukraina som inleddes den 24 februari har inneburit smolk i glädjebägaren för rederiet.
– Det har varit en tvådelad problematik för oss. Dels handlar det om besättningarna, vi har ungefär 30 ukrainare i vår rotationsplan. Sedan har det varit rent operationellt, vi hade kryssningar som var inplanerade i både Svarta havet och på Östersjön med anlöp i St Petersburg, säger Linn Milton, vd för Salén Ship Management.
Läs Sjöfartstidningens reportage om hur kriget drabbade Salén Ship Management från nummer 5/22 i vår app som går att ladda ner här. Reportaget finns även att läsa på denna länk.
[/flowy_subscriber_only]