Concordia ångar på i svag marknad

Concordia Maritime redovisar en vinst på 25,4 miljoner kronor och en omsättning på 340,8 miljoner kronor för första halvåret. Vinsten är i nivå med förväntningarna, prognosen på en vinst för helåret på 45 miljoner kronor ligger kvar.Concordia har också beslutat att inte utnyttja de optioner man har på förlängningar av charterkontrakten för rederiets två V-MAX-fartyg, Stena Vision och Stena Victory. Fartygen seglar för Lukoil fram till årsskiftet och kommer därefter att återlevereras till ägaren, General Maritime som tog över fartygen efter sammanslagningen med Arlington Tankers. Tack vare att Concordias flotta är säkrad på långa charterkontrakt går det betydligt bättre för Göteborgsrederiet än för rederier med stor spot-exponering, en marknad där raterna nu är mycket pressade, framförallt på grund av det stora inflödet av nytt tonnage i marknaden. I dagarna meddelade Singapore-rederiet Tanker Pacific att man nu börjar lägga upp tankfartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]