[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ade att söka investeringsstödet, tidigare kallat för en breddad ekobonus, blir i så fall järnvägsföretag och företag som utför del av intermodal transport, till exempel hamnoperatörer, logistikföretag och speditörer för att kunna underlätta en överflyttning av gods till järnväg och sjöfart.
– Det här är en insats för att öka effektiviteten i godstransportsystemet och minska transportsektorns klimatpåverkan. Det handlar om att stödja investeringar för att öka kapaciteten och effektivisera omlastningen vid de noder som är centrala för en effektiv överflyttning av gods mellan trafikslag, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i pressmeddelandet.
Trafikverket redovisade i mars 2022 sitt förslag på utformning av en förlängd och breddad ekobonus till regeringskansliet. Om stödet får ett godkännande av EU-kommissionen kan regeringen i nästa steg besluta om en förordning.
– Investeringsstödet kommer att gynna både järnvägs- och sjöfartssektorerna då det fokuserar på investeringar som kan utveckla omlastningen mellan trafikslagen och öka intermodaliteten. Nu hoppas vi på ett snabbt och positivt besked från EU-kommissionen så att Trafikverket kan påbörja utlysningen av stödet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i pressmeddelandet.
EU-kommissionens besked väntas i början av 2024.
Tanken är att investeringsstödet ska kunna täcka upp till halva investeringskostnaden för omlastningsutrustning, utrustning för intermodala transporter samt teknik- och systemstöd, dock högst 10 miljoner kronor.
Om EU-kommissionen godkänner investeringsstödet beräknas en ansökningsomgång kunna hållas under 2024. Inga ytterligare medel är avsatta för stödet efter 2024 enligt departementet.
[/flowy_subscriber_only]