Jag är just nu ombord på en bil- och passagerarfärja på väg västerut på norra Östersjön. Det är måndag kväll, men denna gång är det ingen idé att försöka hitta en restaurang eller pub som är öppen. Det går inte heller att shoppa i någon av fartygets butiker.
Ombord på denna speciella resa finns omkring 280 personer. Förutom besättningen håller 100 personer från olika företag på och jobbar för fullt. Det som ännu på morgonen, vid ankomst till Helsingfors, var ett fungerande passagerarfartyg, har under dagens lopp förvandlats till en stor byggarbetsplats.
Det handlar om förberedelser inför en teknisk dockning av Silja Serenade i kombination med en ny etapp av den uppgradering av olika utrymmen som inleddes vid den förra dockningen i Nådendal i början av 2014. Nu ska fartyget för första gången dockas i Raumo.
Silja Serenade ska vara två veckor på varv. Hon dockas in i morgon, tisdagen den 10 november. Tillbaka i trafik är hon den 23 november. Då ska även den allvarliga sälen vara utbytt mot en leende variant, identisk med den på den svenskflaggade yngre systern Silja Symphony.
Denna gång blir det inte en lika omfattande ombyggnad som för närmare två år sedan, då i praktiken hela däck 6 inreddes på nytt. Ombyggnaden innebär bland annat att fartyget får den första Desigual-butiken ombord på ett fartyg. Konferensavdelningen moderniseras och på Promenade introduceras bland annat ett nytt restaurangkoncept kallat Fast Lane. Barnen får 290 kvadratmeter ny lekyta i Silja Land, där bastuavdelningen Bellamare Bastu & Wellbeing tidigare fanns.
Till inredningsarbetena hör en total uppgradering av 60 DeLuxe-hytter. All inredning rivs ut och ersätts med ny. Detta arbete utförs av företaget I. S. Mäkinen, som har specialiserat sig på uppgradering av fartygshytter.
Kommentarer
Anonymous
Good luck ?
Anonymous
Nice
Patrik
Mariellas nyrenoverade lyxhytter verkade trevligare.
Anonymous
Jo mariella är östersjöns pärla
Artikeln är stängd för fler kommentarer