FKAB Marine Design har designat en serie kemikalietankfartyg på 38.000 dwt för Stolt Tankers.

Fotograf: FKAB

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Ytterligare order till FKAB

Beställningarna på nybyggen fortsätter att trilla in för Uddevallabaserade FKAB Marine Design. Stolt Tankers har lagt en order på 6 + 6 kemikalietankfartyg på 38.000 dwt baserat på bolagets design.

Så sent som i förra veckan presenterade den familjeägda fartygsdesignfirman FKAB Marine Design med huvudkontor i Uddevalla att de fått en stororder på ett nybyggnadsprojekt som omfattar fyra tankfartyg av Medium Range-storlek på 41.000 dwt för ett ej namngivet europeiskt rederi.

Under tisdagen presenterade FKAB ytterligare ett nybyggnadsprojekt som de är involverade i, närmare bestämt en beställning på sex kemikalietankfartyg från Stolt Tankers i storleken 38.000 dwt, baserat på FKAB:s design. Rederiet har dessutom en option på ytterligare sex fartyg. Fartygen kommer att byggas på Wuhu Shipyard i Kina för leverans mellan 2026 och 2028.

  • FKAB Marine Design har designat en serie kemikalietankfartyg på 38.000 dwt för Stolt Tankers. Bild: FKAB
  • FKAB Marine Design har designat en serie kemikalietankfartyg på 38.000 dwt för Stolt Tankers.

    Fotograf: FKAB

  • FKAB Marine Design har designat en serie kemikalietankfartyg på 38.000 dwt för Stolt Tankers. Bild: FKAB
  • FKAB Marine Design har designat en serie kemikalietankfartyg på 38.000 dwt för Stolt Tankers. Bild: FKAB

Designas med FKAB:s F-bog

Projektet går under namnet FKAB T72 och är en fartygstyp med 30 lasttanksegregationer i rostfritt stål. FKAB skriver i en nyhet på sin hemsida att designen har gjorts med stort fokus på låg energiförbrukning och hög effektivitet och att särskild uppmärksamhet har ägnats åt att optimera fartygens skrovlinjer. De kommer dessutom att utrustas med FKAB:s patenterade F-bog, vilket ska bidra till både energibesparingar och minskade utsläpp.

Utrustas med landström

Fartygen är designade för att kunna drivas med HFO, MDO och MGO med en svavelhalt på 0,1-0,5 procent, alla i enlighet med IMO:s emissionsförordning Tier III. Fartygen blir dessutom utrustade med landströmsanslutning och förbereds för framtida användning av metanol som huvudbränsle, samt för batterier.

Framdrivningen består av en slow speed tvåtaktsmotor kopplad till en propeller med fast pitch och en axelgenerator, vilken i sin tur ansluts till elnätet ombord via en frekvensomvandlare som tillåter variabel hastighet på maskinen.

Rätt tid att investera

Udo Lange, vd på Stolt-Nielsen Limited, menar att det är rätt tajming för ordern just nu.

– Efter vältajmade förvärv av tio begagnade fartyg sedan 2021, är det nu rätt tid att investera i nybyggen. Denna affär positionerar Stolt Tankers för framtiden genom att förbättra flexibiliteten och behålla vår flottstorlek när vi tar bort äldre fartyg från vår flotta mellan 2026 och 2030, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Dessa nya fartyg kommer inte bara att hjälpa Stolt Tankers i sin ambition att minska sin koldioxidintensitet med 50 procent (i förhållande till år 2008) till 2030, utan de kommer också att hjälpa till att minska kundernas Scope 3-utsläpp, säger han.