Wärtsilä levererar propulsionssystem till Stolt Tankers-nybyggen och huvudmaskiner till Post Panamax-containerfartyg.
De senaste motorbeställningarna från Wärtsilä visar att rederier fokuserar kraftigt på energieffektivitet och bränslesnålare maskinerier i nya fartygsprojekt.
Parcel tankers
En serie på sex 38.000 dwt kemikalietankfartyg, som byggs av det kinesiska varvet Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group för Stolt Tankers B.V., utrustas med propulsionssystem från Wärtsilä. Leveransen omfattar lågvarviga huvudmaskiner av typen Wärtsilä RT-flex50, propellrar med ställbara blad samt växellåda med axelgenerator. Dessutom ingår separatorer för oljehaltigt vatten i leveransen.
– Dessa fartyg har designats för att ge avsevärda förbättringar inom bränsleeffektivitet. Konsumtionen förväntas bli betydligt lägre än i existerande parcel tankers, säger Niels G. Stolt-Nielsen, vd för Stolt-Nielsen Limited.
Containerfartyg
Lågvarviga, åttacylindriga huvudmotorer av typen Wärtsilä X92 levereras till en serie på fyra 9.000 TEU Post Panamax containerfartyg som byggs av Hanjin Heavy Industries & Construction i Subic Bay, Filippinerna, för turkiska Ciner Group.
– Containerfartygen har nyligen beställts och hör till de mest bränsleeffektiva och miljöavancerade containerfartygsdesigner som finns tillgängliga på marknaden idag. Vi är stolta över att operera containerfartyg av sådan eco-typ, kommenterar Vassilis Papakalodoukas, vd för Ciner Shipping Industry & Trading Inc., i ett pressmeddelande.