FKAB Marine Design har fått ett nybyggnadsprojekt från en europeisk redare som består av en beställning på fyra MR-tankfartyg om 41.000 dwt.

Fotograf: FKAB

Kategori: Tank

Stororder till FKAB

Uddevallabaserade FKAB Marine Design har fått ett nybyggnadsprojekt från en europeisk redare som består av en beställning på fyra MR-tankfartyg om 41.000 dwt.
Den familjeägda fartygsdesignfirman FKAB Marine Design har fått en stororder på ett nybyggnadsprojekt som omfattar fyra MR-tankfartyg på 41.000 dwt för ett ej namngivet europeiskt rederi. Det meddelar bolaget i en nyhet på sin webbsida. De fyra fartygen kommer att byggas vid Xiamen heavy industries i Kina.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tororder på ett nybyggnadsprojekt som omfattar fyra MR-tankfartyg på 41.000 dwt för ett ej namngivet europeiskt rederi. Det meddelar bolaget i en nyhet på sin webbsida. De fyra fartygen kommer att byggas vid Xiamen heavy industries i Kina.

Fartygsserien, som går under projektnamnet FKAB T67, ska bestå av produkt- och kemikalietankfartyg som blir Tier III-klassade och kompatibla med framtida miljöbestämmelser. De ska byggas med flera miljötekniska lösningar, så som batteripaket och landströmsanslutning för inkoppling i hamn. 

Bild: FKAB Marine Design

FKAB skriver att särskild vikt har lagts vid att optimera skrovlinjerna i fartygsdesignen för att åstadkomma energibesparingar och minskning av CO2-utsläpp under fartygens livstid. Fartygen kommer att få den av FKAB patenterade F-bogen.

Fartygens framdrivningssystem består av en huvudmaskin som är kopplad till en pitchpropeller och en axelgenerator som i sin tur kommer att kunna användas som ”ta mig hem”-backup. Axelgeneratorn ska anslutas till elnätet ombord via en frekvensomvandlare som möjliggör variabel hastighet på maskinen (både PTO / PTI och PTH).

I hamn och i samband med lossningsoperationer kommer huvudmaskinen att användas som en generator med en fjärrmanövrerad hydraulisk koppling som kopplar bort propelleraxeln från växeln.

FKAB Marin Design kommer att vara involverade i både Basic Design och Detail Design av fartygen, det genom bolagets kontor i Sverige och i Kina.


Längd ö a: 199,00 m
Bredd: 32,20 m
Djupgående, design: 11,10 m
Djupgående, scantling: 12,00 m
Dödvikt vid designdjupgående: 41.000 dwt
Designhastighet: 13 knop
Bränsleförbrukning vid 13 knop: 16 ton/dygn
Preliminär EEDI: 3,63 (krav år 2025 är 4,77)
Isklass: 1B

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]