Sjuåriga Elise, barnbarn i familjen som driver Gunnars båtturer, blev gudmor till den nya elfärjan, här med rederiets vd Annika Kristensson.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Västkustens nya elfärja döpt

Efter en lång resa är nu västkustrederiet Gunnars båtturers nybygge Elise redo för trafikstart i Västtrafiks regi på linje 847 mellan Lysekil och Skaftö. Under fredagen döptes fartyget i Lysekil av sjuåriga Elise.

Vårens första dag kunde knappast ha firas på bättre sätt än genom ett fartygsdop. Fredagens festligheter i Lysekil stod västkustrederiet Gunnars Båtturer & Charter för som nu är redo att sätta sitt nybygge Elise i trafik under kommande vecka.

– Det här känns fantastiskt, framför allt är det en lättnad att äntligen vara i hamn bokstavligt talat med den här resan som varit utmanande, säger rederiets vd Annika Kristensson.

Bygger på formen för Sjövägen

Elise är den tredje eldrivna färjan som körs i Västtrafiks regi. Fartyget levererades i januari från det danska varvet Faaborg Værft A/S som har byggt fartyget på uppdrag av Ö-varvet. Elise är designad enligt samma skrovform som elfärjan Sjövägen som levererades från samma varv till Rederi AB Ballerina år 2014 för kollektivtrafiken i Stockholm.

I och med eldriften försvinner utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar från Lysekils färjetrafik.

– Övergången till en helt eldriven kollektivtrafik går med raska kliv och det känns så roligt att välkomna vår nya elfärja. Den innebär en stor förbättring för såväl resenärer, personal och miljön, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik i ett pressmeddelande.

Valde att satsa helelektriskt

I december 2022 tog Gunnars båtturer över avtalet med Västtrafik om att bedriva trafiken mellan Lysekil och Skaftö på linje 847. Kravet i upphandlingen var ett fartyg som går på el till 80 procent, men Gunnars båtturer ville ha ett helelektriskt fartyg med endast ett genset som backup. Batteriet kommer att laddas när färjan ligger vid kaj i Lysekil, samt under dag- och nattetid när färjan inte är i drift.

Elise har totalt kapacitet för 150 passagerare, varav 70 kan sitta på platser i salongen. Fartyget har även plats för 30 cyklar ombord.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda så här modern och hållbar båttrafik i Lysekil. Att kombinera cykel och kollektivtrafik är särskilt bra både för miljön och framkomligheten, därför satsar vi på elfärjor där man tar med sig cykel ombord, säger Johanna Eriksson Eknander i pressmeddelandet.

Läs mer om Elise i kommande nummer av Sjöfartstidningen, nr 3/24 med utgivning 22 mars.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]