Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M) krossade flaskan mot skrovet på Eloise.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Göteborgs nya elfärja döpt

Under fredagen döpte Västtrafik den nya batterihybridfärjan Eloise vid Stenpiren i Göteborg, en färja som fått 20 procent mer batterikapacitet jämfört med Elvy, seriens föregående batterifärja. 
Det var Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M) som fick äran att bli gudfar åt Eloise, Västtrafiks nya batterihybridfärja som är redo för trafik på älven från och med måndag. Precis som seriens första tre fartyg Älveli, Älvfrida och Elvy, är hon byggd av det finska varvet Työvene i Nystad, men har utrustats med 20 procent mer batterikapacitet jämfört med Elvy. Det innebär en total batterikapacitet på 1.200 kWh.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]”wp-block-embed is-type-video is-provider-youtube wp-block-embed-youtube wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>

Det var Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M) som fick äran att bli gudfar åt Eloise, Västtrafiks nya batterihybridfärja som är redo för trafik på älven från och med måndag. Precis som seriens första tre fartyg Älveli, Älvfrida och Elvy, är hon byggd av det finska varvet Työvene i Nystad, men har utrustats med 20 procent mer batterikapacitet jämfört med Elvy. Det innebär en total batterikapacitet på 1.200 kWh.

Fartyget ägs av Västtrafik, men driftas och bemannas av Styrsöbolaget.

– Det känns fantastiskt roligt att Eloise äntligen är på plats och att vi nu kan erbjuda Göteborgarna en renare och tystare resa över älven, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef båttrafik på Västtrafik till Sjöfartstidningen.

– Det här har vi väntat på, att få den fjärde färjan i trafik som är ännu mer elektrifierad. Nu kan vi verkligen säga elfärja, säger Bertil Pevantus, vd på Styrsöbolaget.

Den utökade batterikapaciteten innebär att Eloise kommer att kunna köra på batteri under upp till åtta till nio timmar, vilket är en timme mer än Elvy. Batterierna laddas av dieselgeneratorer under gång eller med el vid kaj.

 – Detta betyder väldigt mycket, att vi nu får möjligheten att ta nästa steg i den tuffa målsättningen vi har att ha en helt fossilfri fartygstrafik till 2030 och då behöver vi ta kliv redan nu, säger Johanna Eriksson Eknander.

– Det är en förmån att få skapa och utveckla nya koncept, för det är vad vi gjort här med vår uppdragsgivare, säger Bertil Pevantus.

Läs mer om Eloise i kommande nummer av Sjöfartstidningen, nummer 6/7 som kommer ut den 1 juli.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]