Unik elanslutning i Göteborgs Hamn

Stena Line och Göteborgs hamn har anslutit Stena Lines, för Göteborg–Kiel, nya färja Stena Germanica till landel. Stena Line hade tidigare landanslutning för elen till sina tysklandsfärjor, liksom för danmarksfärjorna, men i och med bytet av färjor som inleddes med nya Germanica i höstas och fortsätter med Scandinavica i vår, har det varit ett glapp.– Det här är en unik installation. Det fina med den här anläggningen är att vi kan mata fartyg från land oavsett om fartyget använder 50 eller 60 Hz, säger Niclas Johansson, enhetschef för ABB Substations som levererat anläggningen tillsammans med Cavotec och Processkontroll.Den stora vinsten med att ansluta fartyg till landel när de ligger till kaj är minskade utsläpp till luften eftersom hjälpmaskineriet ombord kan stängas av.– Arbetsmiljön ombord blir mycket bättre också, i och med att det blir tyst. Ombord finns en stor transformator som tar ner strömmen från 10 kV till 400 volt, det är inte rocket science. Allting sköts från båten utan hjälp från någon iland, man kör armen, tar in kabeln och kopplar in den. Sedan fasas landelen in via switchboarden som vilken hjälpkärra som helst, säger Per Wimby, teknisk driftschef på Stena Line.– Vi hoppas att det här ska bli en referensanläggning som vi kan visa upp för många hamnar jorden runt, säger Niclas Johansson.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]