Fotograf: TT-Line

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

TT-Line beställer nytt från Kina

TT-Line har tecknat kontrakt om byggnation av ett nytt LNG-drivet ropax-fartyg som uppges bli det mest miljövänliga i Östersjön. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]änliga i Östersjön. 

Fartyget bygger på TT-Lines så kallade Green Ship-koncept och leveransen är planerad till 2022, med option på ytterligare ett fartyg. Bygger gör det kinesiska fartygsvarvet Jiangsu Jinling. Fartyget ska användas i TT-Lines linjenät i Östersjön. 

Minskade utsläpp

Fartyget blir 230 meter långt och 31 meter brett och ska, enligt rederiet, optimeras vad gäller effektivitet och flexibilitet. Jämfört med förra generationens ropax-fartyg kommer TT-Line Green Ship att sänka utsläppen med mer än 50 procent utan att behöva sänka farten. Nybygget blir ett dual fuel-fartyg som kan drivas med LNG.

– Sjötransporter är det mest miljöeffektiva sättet att transportera gods. TT-Line kommer att sätta en ny standard när det gäller att sänka de skadliga utsläppen genom att välja LNG som bränsle för sitt innovativa Green Ship. Med sin avancerade och framtidsorienterade teknologi blir Green Ship det mest miljövänliga RoPax-fartyget inom vårt geografiska verksamhetsområde, säger Bernhard J. Termühlen på TT-Line.

Turnaround-anlöp

TT-Lines nya fartyg kommer att rymma 800 passagerare och mer än 200 lastbilar och trailers. Vid utformningen av fartyget har det lagts särskild vikt vid flexibilitet och snabba turnaround-anlöp i hamnar.

– Vi räknar med en fortsatt växande efterfrågan på korta sjötransporter i Östersjön. Med denna investering kan vi tillgodose våra kunders behov och stötta deras tillväxt på ett ännu mer effektivt sätt. Samtidigt erbjuder detta fartyg en modern och komfortabel resa för våra passagerare i kombination med den mest miljövänliga transportlösningen, säger Hanns H. Conzen på TT-Line.

Trelleborgs hamn

Investeringen glädjer förstås Trelleborgs Hamns vd Jörgen Nilsson.

– De investeringar och satsningar som vi hittills gjort och som vi är i full gång med att göra har visat sig bära frukt. Det är riktigt roligt att det nu är verklighet och ingen vision längre. Detta blir TT-Lines andra stora fartyg som vi kan ta emot. Peter Pan kom tillbaka med en längd på 220 meter under 2018 och det nya fartyget kommer bli 230 meter långt. Utan våra nya färjelägen hade det inte varit möjligt att ta emot dem, säger han.

Siktar på Europabäst

TT-Line har i dagsläget sex fartyg i Trelleborgs Hamn med färjeförbindelser till och från Travemünde, Rostock, Swinoujscie och Klaipeda.

– Med sitt geografiska läge är Trelleborgs Hamn en naturlig knutpunkt för den skandinaviska trafiken och är den närmaste hamnen till den europeiska marknaden. Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största roro-hamn och vi siktar nu på att även bli Europas bästa roro-hamn, säger Jörgen Nilsson.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]