Fotograf: Sirius Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Sirius beställer nytt från Kina

Sirius Shipping har skrivit kontrakt med det kinesiska varvet Avic Dingheng Shipbuilding om byggnation av två nya tankfartyg. Leverans sker om två år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]verans sker om två år.

Beställningen gäller två identiska produkttankfartyg på 7.999 dwt och med en lastkapacitet på 9.700 kubikmeter. Fartygen har designats av svenska FKAB och ska byggas på det numera välkända varvet Avic Dingheng Shipbuilding vid Yangtze-floden i Kina – ett varv som tidigare anlitats av såväl Terntank som Furetank, Älvtank och Thun för nybyggnationer.

”Helt rätt”

– Ja, vi får väl snart kalla det för svenskvarvet eller varför inte Donsövarvet, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, med ett skratt till Sjöfartstidningen.

Han fortsätter: 

– Det känns förstås väldigt roligt det här. I och med att vi har en såpass stor marknadsandel på det här tonnaget så känns det helt rätt att nyinvestera i just detta tonnage. Det är en strävan vi haft i många år.

Ska ersätta befintliga fartyg

De bägge tankfartygen ska levereras samtidigt om 24 månader, det vill säga sommaren eller hösten 2018, och i kontraktet gäller också option på ytterligare tre fartyg.

Enligt Jonas Backman är tanken att nybyggnationerna på sikt ska ersätta de befintliga fartyg i rederiets flotta som är i samma storlek.

– Sirius har ju en röd tråd med att jobba med de stora oljebolagen i Skagerack, Kattegatt och Östersjön, och de nya fartygen kommer att gå in i de trader vi har i dag och utföra samma typ av operationer.

Förberedda för LNG-drift

Fartygen blir 119,9 meter långa, 19,4 meter breda och byggs till isklass 1A. Vidare får de ett dieselmaskineri bestående av en huvudmaskin från MAN B&W på 4.500 kW samt tre hjälpmaskiner från Mitsubishi. 

– Nybyggena blir miljöanpassade efter dagens gällande krav med miljöoptimering på både skrov och maskineri. De kommer också att bli förberedda för LNG-drift, där vi i ett första steg har 24 månader på oss att välja det och därefter lätt kan bygga om dem till LNG-drift om vi skulle vilja det i framtiden, säger Jonas Backman och tillägger:

– Vi har också lagt stort engagemang på att reducera bunkerförbrukningen och har katalysatorer ombord som innebär att vi får ned NOx-utsläppen från huvudmaskiner och hjälpkärror till 1,5 gram per kilowattimme.

Flaggan en öppen fråga

Enligt Jonas Backman är det i nuläget inte klart vilken flagg det blir på de två nybyggena.

– Huruvida det blir svensk flagg på fartygen är något vi kommer att diskutera med svenska myndigheter och fackliga organisationer under de 24 månader som fartygen byggs. Är det så att vi inte hittar varandra så har vi alternativa flagg vi kan använda oss av, bland annat den danska.

”En boost”

Jonas Backman berättar att arbetet med beställningarna av de två tankfartygen har pågått i ett och halvt år, och att kontraktet skrevs i juni för att effektiviseras nu i september.

– Att få dessa nya miljövänliga fartyg till vårt rederi kommer att bli en boost inför framtiden för hela vår organisation och för alla våra kunder, avslutar Jonas Backman.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]