[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tänks för sjöfylleri.
På söndagen efter lunch drogs det Antigua & Barbudaflaggade torrlastfartyget Ran loss från grundet vid Ålabodarna i Öresund av två bogserbåtar. Innan fartyget kunde dras flott läktrades hon på dieselolja, Ran hade 45 kubikmeter diesel ombord vid olyckstillfället.
Inga oljeutsläpp
− Det har varit svårt att komma åt alla tankar på fartyget och det har försvårat arbetet, säger räddningsledare Filip Lundgren vid Kustbevakningen.
Det var strax före klockan nio på lördagsmorgonen som Ran gick hårt på grund under en segling från Tyskland till England. Ingen bunker läckte ut och vid en första undersökning upptäcktes inga skador på bunkertankarna.
Sjöfylleri
En timme efter grundstötningen var Kustbevakningen ombord och vid ett utandningsprov blåste Rans befälhavare positivt och greps för misstänkt sjöfylleri och överlämnades till polisen.
– Ärendet kommer att tas till sjödomstolen i Malmö under dagen. Kaptenen är en rysk medborgare och han misstänks för sjöfylleri och brott mot sjölagen. Jag har ingen information om promillehalten, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson, vid polisen i Nordvästra Skåne.
Ran befinner sig nu i Helsingborgs hamn för vidare undersökningar av skrovet. Ran, 2.859 ton dödvikt och byggd 1986, ägs av ett lituaiskregistrerat bolag.
Ålabodarna ligger mellan Helsingborg och Landskrona.
[/flowy_subscriber_only]