MyStar är redo för leverans från Rauma Marine Constructions, RMC.

Fotograf: RMC / Tallink

Kategori: Färjetrafik

Tallinks nybygge redo för leverans

På onsdag i denna veckan levererar Rauma Marine Constructions, RMC, den nybyggda färjan MyStar till Tallink, det efter ett flertal förseningar.
MyStar var ursprungligen tänkt att sättas i trafik på Tallinks linje mellan Helsingfors och Tallinn redan i januari i år, men fartyget har blivit försenat med närmare ett års tid. Efter den senaste provturen i slutet av november meddelade Tallink att MyStar blivit ytterligare försenad och inte kunde sättas i trafik den 1 december som planerat på grund av att fartygets framdrivningssystem behövde ytterligare justeringar. Nu är problemen lösta och under måndagen meddelande RMC att fartyget kommer att levereras till Tallink under onsdagen den 7 december 2022.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rat på grund av att fartygets framdrivningssystem behövde ytterligare justeringar. Nu är problemen lösta och under måndagen meddelande RMC att fartyget kommer att levereras till Tallink under onsdagen den 7 december 2022.

– Jag vill tacka Tallink för deras utmärkta samarbete som har gjort det möjligt för oss att få projektet att slutföras tillsammans trots utmanande omständigheter. Jag vill också tacka partnerna och klassificeringssällskapet. MyStar representerar Finlands starka expertis inom skeppsbyggnad. Det har varit en ära att designa och bygga ett så tekniskt avancerat fartyg som upprätthåller hållbara värden. Vi önskar MyStar lycka till med seglingarna, säger RMS:s vd Mika Heiskanen i ett pressmeddelande.

Det LNG-drivna ropaxfartyget MyStar döptes på det finska varvet i augusti med Estlands tidigare president Kersti Kaljulaid som gudmor. MyStar uppges vara det största fartyget som byggts i Raumo. Bygget kostade 247 miljoner euro enligt ett pressmeddelande från Tallink och finansieras med ett lån på 196,3 miljoner euro från KfW IPEX-Bank GmbH. Finska exportkreditinstitutet Finnvera garanterar 95 procent av denna köparkredit efter leverans.

MyStar förväntas avgå från Rauma fredagen den 9 december och anlända till Tallinn kl 10 på lördagen. MyStars första kommersiella resa är schemalagd till den 13 december 2022, med avgång från Tallinn till Helsingfors kl 13.30.

– Världen har förändrats mycket sedan vi började bygga våren 2020 och det har varit många utmaningar på vägen. Vi har dock lyckats ta oss an dessa utmaningar och är glada över att MyStar nu är färdig. Vi välkomnar alla att gå ombord på fartyget med början den 13 december. Jag vill tacka hela Tallink MyStar-projektteamet, Rauma Shipyard och alla våra partners som har bidragit till att förverkliga vår dröm om den ljusaste nya stjärnan på Östersjön, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i pressmeddelandet.

Fartyget är designad för en hastighet på upp till 27 knop och kommer att ansluta sig till rederiets fartyg Megastar och Star på linjen mellan Tallinn och Helsingfors.

Passagerare: 2.800
Passagerarhytter: 46
Däck: 12
Längd: 212,4 m
Bredd: 30,6 m
Fart: 27 knop
Filmeter: 3.190 m
Isklass: 1A
Huvudmotoreffekt: 42.000 kW
Bruttotonnage: 50.629
Bränsle: LNG och/eller diesel
Inredning: dSign Vertti Kivi & Co

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]