[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]oll utsläpp till 2045. För sjöfartens del föreslås att riksdagen beslutar om att hälften av utsläppen från fartyg på internationell resa som anlöpt eller avgått svensk hamn inkluderas i det här målet.
I ett pressmeddelande säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor på Svensk Sjöfart och en av de experter som ingår i Miljömålsberedningen, att sjöfarten välkomnar förslagen.
– Från sjöfarten välkomnar vi att Miljömålsberedningen är tydliga med att klimatpåverkan från internationell sjöfart i första hand ska regleras av IMO och EU. Att inkludera hälften av utsläppen från fartyg på resa till eller från Sverige i det svenska territoriella klimatmålet stärker vår tes att Sverige både kan och vill gå före i omställningsarbetet, genom bland annat incitament och forskning, för att Sveriges territoriella utsläpp ska nå nettonoll senast 2045, säger han och fortsätter:
– Sjöfartsnäringen har sedan tidigare presenterat en Klimatfärdplan som innehåller mängder med förslag på åtgärder för att minska utsläppen, bland annat att early movers gynnas, och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med alla aktörer, inte minst regering och riksdag, för att förverkliga vår ambition om en fossilfri sjöfart, säger Fredrik Larsson.
[/flowy_subscriber_only]