[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ste två åren avyttrat tolv fartyg och har idag endast ett fartyg, Stena Polaris, kvar i sin flotta. Försäljningarna har möjliggjort återbetalning av lån samt uppbyggnad av en nettokassa, skriver Stena Sessan i ett pressmeddelande.
Stena Sessan äger idag 52 procent av aktierna i Concordia Maritime. Nu lägger man ett bud på resten av aktierna till ett totalt belopp av 224 miljoner kronor, vilket motsvarar 9,80 kronor per aktie.
– Under de senaste åren har Concordia Maritime genomfört ett antal fartygsförsäljningar och har idag endast ett fartyg kvar som är sysselsatt på charter med möjlighet till förlängning till år 2030. Vi anser att bolagets verksamhet därmed lämpar sig bättre i en onoterad miljö och erbjuder övriga aktieägare att tillgodogöra sig de värden som idag finns i bolaget på ett attraktivt sätt, och därmed undvika inlåsning under återstående charterperiod, säger Karl Swartling, vd för Stena Sessan i pressmeddelandet.
I takt med att fartygsflottan har minskat har en översyn av bolagets administrationskostnader och resurser inletts. Man har också utvärderat nya affärsmöjligheter inom närliggande och nya segment. Stena Sessan uppger att förhållandena bedöms som ogynnsamma för att satsa ytterligare resurser i Concordia Maritime givet rådande historiskt höga tillgångsvärden på fartyg och en osäker kapitalmarknad.
Stena Sessan har för avsikt att behålla Stena Polaris och fortsatt bedriva verksamheten kring fartyget under det som är kvar av charterperioden.
”Stena Sessan värdesätter kompetensen hos Concordia Maritimes ledning och anställda och har för avsikt att bevara de goda relationer som Concordia Maritime har med sina anställda”, skriver Stena Sessan och uppger vidare att man har för avsikt att behålla rederiets verksamhet intakt utan väsentliga skillnader i fråga om anställda, ledning eller organisation.
Om budet går igenom är inte klart än, men en oberoende budkommitté rekommenderar i ett (separat) pressmeddelande aktieägarna att acceptera budet.
Concordia Maritime grundades år 1888 och börsnoterades 1984.
[/flowy_subscriber_only]