Fotograf: Michael Cooper/Concordia Maritime

Kategori: Ekonomi | Tank

Stödpaket till krisande Concordia

Stena Sessan garanterar Concordia Maritime tidsbefraktning av tio P-Maxar. Rederiet har därmed säkrat stabila intäkter de närmsta åren och lättnader i lånevillkoren från sina banker.
På torsdagens webbsända halvårsrapportering beskrev vd Kim Ullman situationen på tankmarknaden som ”rutten, fruktansvärd och förfärlig”.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]t stabila intäkter de närmsta åren och lättnader i lånevillkoren från sina banker.”} /–>

På torsdagens webbsända halvårsrapportering beskrev vd Kim Ullman situationen på tankmarknaden som ”rutten, fruktansvärd och förfärlig”.

”Tvungna att göra något”

Resultatet före skatt för första halvåret blev –208,6 (57,3) miljoner kronor. Ebitda uppgick till –62,4 (237,3) miljoner kronor. Rederiets förväntningar på en starkare marknad har ännu inte infriats.

– Tankmarknaden har varit dålig sedan 2017 och det har haft sin inverkan. Vi har gjort allt vi kan för att rida ut stormen och vi har varit framgångsrika. Men i och med fördröjningen av uppgången på marknaden blev situationen sådan att vi var tvungna att göra något, sa Kim Ullman på gårdagens telekonferens.

”Vi har arbetat dag och natt det senaste halvåret för detta”

Kim Ullman, vd Concordia

Tidigare under torsdagseftermiddagen hölls en extra bolagsstämma där stämman enhälligt godkände Concordias avtal med Stena Bulk om tidsutbefraktning av bolagets tio produkttankfartyg av typen P-Max. Garantiavtalet med Stena Sessan om att betala tio miljoner US-dollar till bankerna för Concordias räkning godkändes också och det innebär att Concordias överenskommelse med långivande banker om nya lånevillkor nu kan gå igenom.

– Vi har arbetat dag och natt det senaste halvåret för detta, sa Kim Ullman.

Stödpaketet ger Concordia en stabil intäkt under fem år – Stena Sessan garanterar en dagsrat på 15.500 US-dollar per fartyg – och det innebär att bolagets trängande likviditetsbrist åtgärdas. Concordia har för avsikt att sälja fartyg så snart tankmarknaden stärks, vilket avtalen med Stena Sessan och långivarna tillåter utan avgifter.

Tror på vändning under H2

Concordia tror trots svårigheterna fortfarande fullt och fast på en positiv utveckling under andra halvåret i år. I den senaste kvartalsrapporten beskriver Kim Ullman att bolagets tro på en vändning stärktes ytterligare under andra kvartalet och hänvisar till att Opec+ har bekräftat att de fasar ut produktionsbegränsningarna och från augusti till årsskiftet ökar produktionen av olja varje månad med 400.000 fat per dag. Efterfrågan på olja växer och tillväxten i den globala tankerflottan är låg. Förutsättningarna för en vändning är därmed fortsatt starka, konstaterar Kim Ullman i rapporten.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]