Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Stena Edda sjösatt i Kina

Det andra av tre ropax-fartyg för Stena Lines trafik på Irländska sjön har sjösatts vid varvet Avic Weihai i Kina.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rvet Avic Weihai i Kina.

Det fartyg som nu sjösatts vid Avic får namnet Stena Edda och är av typen Stena E-Flexer. I nuläget omfattar serien totalt nio fartyg. Stena Edda planeras inleda trafik på linjen Belfast–Liverpool under våren 2020 och är det andra av tre fartyg som Stena Line introducerar på Irländska Sjön under 2020 och 2021. Projektet leds av Stena RoRo.

Viktig milstolpe

Namnet Stena Edda har, liksom namnet Stena Estrid på seriens första fartyg, ett fornnordiskt ursprung och är kopplat till den fornnordiska mytologin Eddan.

– Det är spännande att följa byggprocessen och det här är ytterligare en viktig milstolpe i vårt nybyggnadsprogram. Den här investeringen understryker hur viktig verksamheten på Irländska sjön är för oss och att vi hela tiden utvecklas för att leverera den bästa servicen för våra fraktkunder och för våra passagerare. Vi befinner oss i en väldigt spännande period och jag är väldigt stolt att vi som Europas ledande färjerederi håller på att forma vår bransch för nästa generations fraktkunder och passagerare, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

20 procents kapacitetsökning

De tre färjorna som byggs för Irländska sjön blir 215 meter långa och får en lastkapacitet på 3.100 längdmeter last, 120 bilar och 1.000 personer inkluderande besättning. Med Stena Edda ökar Stena Line kapaciteten på linjen Belfast–Liverpool med nästan 20 procent.

– Stena Edda kommer att ha många fördelar både från ett frakt- och passagerarperspektiv. Bland annat kommer genomfartsdäck att ge snabbare lastning och lossning och det kommer också att byggas ny infrastruktur i hamnen för att kunna optimera användningen av genomfartsdäcken. Inredningen i hytter och andra publika ytor kommer att vara av vår senaste Skandinavieninspirerade design och kommer att göra våra fartyg till de mest attraktiva och bekväma färjorna som någonsin trafikerat linjen, säger Paul Grant, chef för Stena Lines linjer som trafikerar Belfast.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]