Fotograf: Stena Line

Kategori: Ekonomi | Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Stena köper två nya linjer

Stena Line storsatsar på Irländska sjön och köper två linjer av DFDS. I affären som är värd en halv miljard kronor ingår fyra fartyg och 170 anställda.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rtyg och 170 anställda.

– Vi har kämpat för lönsamhet på Irländska sjön, de här två linjerna passar väldigt bra in i vår verksamhet, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line.

Konkurrensen på Irländska sjön är mördande med många aktörer; däribland Stena Line, P&O Ferries, DFDS Seaways (Norfolkline) och Fastnet Line. Förutsättningarna för att skapa vinstmaskiner har inte direkt underlättats av den långa recessionen. 

På senare tid har även de brittiska och irländska ekonomierna gått på knäna. I Irlands fall beslutades det nyligen om ett räddningspaket från EU-länderna, Europeiska centralbanken och Internationella valutafonden på närmare EUR 85 miljarder.

EUR 47,5 miljoner

Den pågående turbulensen och de många frågetecken som hänger i luften om Irlands och Storbritanniens fortsatta ekonomiska utveckling avskräcker inte Stena Line. Bolaget har under en längre tid tittat på strategierna för färjetrafiken mellan Irland, Nord-irland och Storbritannien, och nu väljer man alltså att gasa sig till lönsamhet. 

För sammanlagt EUR 47,5 miljoner köper Stena linjerna Belfast–Heysham och Belfast–Birkenhead av DFDS Seaways. Genom köpet kan nu bolaget erbjuda fler alternativ när det gäller färjetransporter över den norra korridoren i Irländska sjön.

Nya investeringar

– Bakgrunden är att vi beslutade att lägga ner linjen Larne–Fleetwood på grund av dålig lönsamhet. I samband med detta dök möjligheten upp att köpa två linjer. Det är en tuff marknad men istället för att dra ner så försöker vi gasa. Hittills i år har utvecklingen för frakt varit svag, men det följer konjunkturerna och speciellt Irland har haft det kämpigt, men vi tror på en vändning, säger Joakim Kenndal.

– Samtidigt stärker vi Belfast som en transporthub för frakt och passagerare som ska till och från Nordirland.

Enligt Stena Lines vd Gunnar Blomdahl kommer bolaget att fortsätta investeringarna.

– Vi kommer att fortsätta utveckla linjerna och se över vilken kapacitet vi behöver i framtiden. Under de senaste åren har vi investerat cirka EUR 250 miljoner i vår verksamhet på Irländska sjön och vår plan är att fortsätta investera.

Nya fartyg in i flottan

I köpet ingår två roro-fartyg om 1 700 filmeter. Holländsk-flaggade Hibernia Seaways, byggd 1996 på japanska Miho Zosensho, och på 5 700 ton dödvikt samt holländskflaggade Scotia Seaways, byggd 1996 på samma varv och på 5 928 ton dödvikt. 

Stena Line tar också över charterkontrakten på två betydligt större roro-fartyg – Lagan Seaways och Mersey Seaways. Fartygen är byggda på italienska Cantiere Navale Visentini Srl 2005 och har kapacitet för 780 passagerare och 2 250 filmeter. Charterkontrakten sträcker sig fram till 2015.

I affären ingår också 170 anställda samt terminalerna i Belfast, Birkenhead och Heysham. Innan affären kan ros i land måste man få tillstånd från konkurrensmyndigheterna både på Irland och i Storbritannien.

– Det finns ett antal konkurrenter och det är en skarp konkurrenssituation, så vi är inte oroliga för att konkurrensmyndigheterna ska säga nej. Vi har inte satt något datum när verksamheterna tas över, men det sker så fort vi kan efter att alla tillstånd är klara.

Tre fartyg kan avyttras

Däremot är det klart att linjen Larne–Fleetwood läggs ner vid årsskiftet. Linjen har gått med förlust under flera år och enligt Stena Line är det inget alternativ att investera i nya fartyg eftersom kapitalkostnaderna skulle öka och därmed försämra resultatet ytterligare. 

Beslutet berör 144 anställda.

– Nu blir det ett vanligt förfarande med fackliga förhandlingar, först och främst kommer man att se om personalen kan omplaceras, säger Joakim Kenndal.

Framtiden för de tre fartygen – Stena Leader, Stena Pioneer och Stena Seafarer – som trafikerar rutten är osäker. De är kraftigt ålderstigna och kan därför komma att säljas.

– Vi har inte bestämt vad vi ska göra med fartygen, de har inte stabiliteten vi kräver och de är över 30 år gamla.

Stena Line driver idag fem linjer på Irländska sjön: Förutom Larne–Fleetwood som snart lägger ner så är det: Fishguard–Rosslare, Holyhead–Dun Laoghaire, Holyhead–Dublin samt Belfast–Stranraer. Den senare linjen kommer att få en ny hamn. Tidigare i år skrev Svensk Sjöfarts Tidning om att Stena Line investerar en miljard i en egen ny hamn i skotska Loch Ryan. Bygget beräknas vara klart hösten 2011.

– Den hamn vi nu trafikerar inne i staden Stranraer ligger längst in i fjorden, den är väldigt grund och det går inte att muddra på grund av att det finns naturvärden som ska skyddas, ostron bland annat, sa Gunnar Blomdahl, till Svensk Sjöfarts Tidning i februari.

Nya fartyg på ingång?

Stena Line har trafikerat linjen Stranraer–Belfast i många år och den grunda hamnen har länge varit en begränsning. Den nya djupare hamnen längre ut i fjorden har projekterats under tre år.

Stena Line talar också om ytterligare en miljardinvestering i moderna och större fartyg för linjen, men fortfarande har man inte kommit till skott. Enligt rederiet överväger man både nybyggnadsbeställningar och andrahandstonnage. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]