Terntank har beställt tre nybyggen med möjlighet till framtida drift med metanol och vindassistans genom nedsänkbara segel.

Fotograf: Terntank

Kategori: Tank

NEOT chartrar Terntanks nybygge

Terntank fördjupar sitt samarbete med NEOT, det genom att det finska bolaget långtidschartrar Terntanks första nya vind- och metanoldrivna hybridtankfartyg med leverans år 2025.
Det var i november 2022 som Terntank beställde tre kemikalie-, produkt- och biobränsletankfartyg om 15.000 dwt med möjlighet till framtida drift med metanol och vindassistans genom hopfällbara segel. Fartygen kommer att få 14 lasttanksegregeringar. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]->

Det var i november 2022 som Terntank beställde tre kemikalie-, produkt- och biobränsletankfartyg om 15.000 dwt med möjlighet till framtida drift med metanol och vindassistans genom hopfällbara segel. Fartygen kommer att få 14 lasttanksegregeringar. 

Nu står det klart att North European Oil Trade, NEOT, ska ha det första av nybyggena på timecharter.

– Vi är mycket stolta över att arbeta tillsammans med Terntank som vår fraktpartner och är mycket imponerade av företagets pionjäranda och hur de driver fartygen. Vi vill tacka deras professionella team som aldrig tvekar att göra det lilla extra om det behövs. Vi ser en ljus framtid och samarbete i många år framöver, säger Marc Scheller, Director of shipping and operations på NEOT i ett pressmeddelande.

Miljöteknisk spjutspets

Fartyget kommer att levereras i mars 2025 och får en huvudmaskin som kan opereras på MGO eller biobränsle och är förberedd för metanoldrift och anpassad för vindassistans. Vidare utrustas fartygen med systemet Hybrid Solution som introducerades på de två föregående nybyggena Tern Island och Tern Fors samt utrustas med möjlighet att ansluta till landström.

– För NEOT är det oerhört viktigt att minska koldioxidavtrycket i vår försörjningskedja, och detta har varit möjligt med Terntank som vi tillsammans med har varit föregångare för att uppnå mindre utsläpp som orsakar godstransporter till sjöss, säger Marc Scheller i pressmeddelandet.

En lång relation

Det finska energitjänstebolaget Wega har ansvarat för förhandlingen av charteravtalet mellan Terntank och NEOT för det nya fartyget. NEOT har för närvarande sex av Terntanks fartyg i drift. 

De två bolagen har en lång relation som startade 2013 med målsättningen att utveckla en energieffektiv och utsläppssnål försörjningskedja av rena petroleum- och bioprodukter. Under de tio åren har de utvecklat de första tankfartygen som drivs med LNG och LBG, samt fartyg med hybridbatterisystem och landströmsanslutningar för att minimera skadliga föroreningar i hamnar i stadsområden. Dessutom har Terntank och NEOT kontinuerligt utvecklat just-in-time-ankomst av fartyg för att optimera hastigheten under resan och för att säkerställa tillgången till kaj när de anländer till en hamn.

– Den långa och värdefulla relationen med NEOT, ett bolag som har ambitiösa hållbarhetsmål, gör det möjligt för oss att kontinuerligt utveckla våra fartyg och att utveckla ny innovativ miljöteknik ombord. Miljö är viktigt för oss och vi vill överlåta det till framtida generationer och sätta ribban högt för nästa generations tankfartyg, säger Tryggve Möller som idag äger och driver Terntank tillsammans med Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]