[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]på norra Östersjön.
Svenska medier har spekulerat i att aframaxtankern NS Concord skulle ha något samband med Försvarsmaktens insats mot misstänkt främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Den liberiaflaggade tankern har i flera dagar drivit omkring på internationellt vatten på norra Östersjön, mellan 14 och 25 nautiska mil från svenskt vatten. En teori har varit att tankern skulle fungera som en relästation för radiomeddelanden.
Driver standby
Det ryska rederiet SCF Novoship, som ingår i SCF Group, meddelar å sin sida att NS Concord är befraktad för att transportera olja från Primorsk. Enligt rederiet Novoship, som nu har kommenterat fartygets rörelser, driver fartyget standby i väntan på order för att gå och lasta just till Primorsk.
”Tillämpad praxis”
– Vi är smickrade över den ökande uppmärksamhet som vi noterar att NS Concords rörelser har gett upphov till i svensk och internationell media. Emellertid måste jag rapportera att det inte är någonting ovanligt bakom fartygets rörelser eftersom hon väntar på sin lastningsoperation. Det är ofta tillämpad praxis inom kommersiell ship management att låta fartyg driva i väntan på order. Samtidigt kan dussintals fartyg driva omkring och vänta på order på världshaven enligt villkoren i sina befraktningar. Under de närmaste dagarna kommer NS Concord att gå till Primorsk för att påbörja den resa som hon är befraktad för. Lastningen beräknas ske den 23 oktober, kommenterar Yuri Tsvetkov, vd för Novoship.
[/flowy_subscriber_only]