Polar Circle i Helsingborg tidigare i år.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Vintersjöfart

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare

Efter noggranna provturer i Bottenviken har Sjöfartsverket beslutat att köpa Polar Circle, en begagnad isbrytare som ska förstärka flottan.
Det var i december som Sjöfartsverket gick ut med en upphandling där Polar Circle var det vinnande anbudet. Efter noggranna kontroller och provturer i Bottenviken står det idag klart att myndigheten köper fartyget, som med sina blott 18 år föryngrar flottan rejält.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]d en upphandling där Polar Circle var det vinnande anbudet. Efter noggranna kontroller och provturer i Bottenviken står det idag klart att myndigheten köper fartyget, som med sina blott 18 år föryngrar flottan rejält.

Den nya isbrytaren blir ett viktigt komplement för att trygga sjötransporterna till och från Sverige. Fartyget är 74 meter långt och 17 meter brett, vilket placerar henne storleksmässigt mitt emellan Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale och de större i Atleklassen.

− Vi är glada över att välkomna Polar Circle till vår flotta. Hon kommer att vara ett viktigt komplement, inte minst kommer hon att kunna avlasta Ale som både startar och avslutar säsongen och som har i särklass flest arbetstimmar, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Isvintern började den här säsongen tidigare än vanligt och perioder med kraftig kyla har följts av djupa lågtryck med vindar som pressat ihop isen till sjöss och skapat höga isvallar som är svåra att ta sig igenom. Trycket på isbrytarna har varit högt och väntetiderna för handelssjöfarten har varit långa. Samtidigt sker en kraftig expansion av den tunga industrin i Norrland vilket medför fler sjötransporter. Utan isbrytning skulle hamnarna riskera att behöva hålla stängt upp till 130 dagar om året.

− Det råder ingen tvekan om behovet av att bryta is för att hålla handelssjöfarten i gång. Vi har stora behov av att uppdatera vår flotta och det är glädjande att Polar Circle lever upp till våra högt ställda krav, säger Joel Smith.

Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket, säger till Sjöfartstidningen att testerna gick mycket bra. Polar Circle lever upp till förväntningarna och den kravbild som Sjöfartsverket ställt.

– Vi ville verifiera det som den designmässigt är kapabel till i verkligheten. Att den faktiskt klarar av det under realistiska förutsättningar. Och det gjorde den, säger Fredrik Backman.

Polar Circle kommer att sättas i drift nästa isbrytarsäsong. Innan dess ska hon få svensk flagg och uppdateras med ny utrustning.

– Vi måste gå igenom och inventera fartyget. Sedan ska vi få ombord en driftbesättning och få igång verksamheten. Det finns en lista på åtgärder som ska göras innan vi tar henne i drift och det kommer att göras ett varvsbesök. Det största är att vi behöver få dit en bogserklyka i aktern, säger Fredrik Backman.

Dessutom kommer fartyget att få nytt namn. Vilket det blir kommer Sjöfartsverket att meddela senare.

– Vi är väldigt nöjda att vi har fått möjlighet att göra den här förstärkningen av flottan. Det är viktigt att påpeka att detta inte är en assistansisbrytare i Atleklass. Detta är inte en ersättare till ett fartyg i Atleklassen utan ett mellanting mellan Ale och de större fartygen, säger Fredrik Backman.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]