– Vi är naturligtvis oerhört glada och stolta över att ha fått förtroendet att hantera Northvolts internationella transportlogistik, säger Mathias Wideroth, Scanlogs grundare och styrelseordförande i ett pressmeddelande. Han fortsätter:
– Vi har jobbat väldigt intensivt med att ta fram en lösning för Northvolt som är hållbar över tid, och som är både kostnadseffektiv och ger minskad miljöpåverkan.
Startat i slutet av året
Transporterna kommer att starta i slutet av året och till Skellefteå sker de i samarbete med Wallenius SOL, som kommer att använda två nybyggda roro-fartyg med högsta isklass som rederiet då har tagit leverans av.
– De får högsta isklass för att effektivt kunna trafikera norra Sverige som ju normalt har tuffa isförhållanden varje vinter, säger Ragnar Johansson, vd för Wallenois SOL i en kommentar till Dagens industri.
Avtalet med Northvolt är flerårigt och för Scanlog innebär det bland annat att företaget nu kommer att utöka sin organisation i Göteborg som ansvarar för sjötransporter.
”Fantastiskt roligt”
– Hela vår affärsidé är baserad på partnerskap, med våra kunder självklart, men också med leverantörer och andra aktörer i försörjningskedjan. Vi tror väldigt mycket på att transparens skapar värde i dagens komplexa logistikupplägg, och det är fantastiskt roligt att Northvolt valt vår modell för samarbete som sin när man nu startar produktionen i Skellefteå i stor skala, säger Mathias Wideroth i pressmeddelandet.