Passenger ferry with hybrid powertrain

Fotograf: Scania

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

Rex är nu elhybrid

Passagerarfartyget Rex har byggts om till elhybrid i ett samarbetsprojekt mellan Scania och Blidösundsbolaget.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och Blidösundsbolaget.

Blidösundsbolaget och Scania har i ett gemensamt utvecklingsprojekt låtit konvertera passagerarfartyget Rex för elhybriddrift. Fartyget är byggt 1937 och går nu i pendeltrafik på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik (SL).

– Erfarenheterna hittills är positiva. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi kan minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent om även infrastrukturen kommer på plats, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget, i ett pressmeddelande.

Utnyttjar vattenvägarna

Enligt pressmeddelandet reser ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm kollektivt. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att kunna erbjuda kortare och snabbare resor. Men majoriteten av de 80 egna och inhyrda fartyg som går i trafik för SL är inte fossilfria. Därför välkomnar Fredrik Liw beslutet att bygga om Rex för elhydriddrift.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina med tanke på att den är väldigt energieffektiv. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och förhoppningsvis är detta ett steg i den riktningen, säger han.

Teknik från fordonsvärlden

Rex kan ta upp till 150 passagerare och går i trafik på Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand. Fartyget drivs med Scanias 13-liters diesel, som uppfyller IMO Tier III, och Scanias elmotor. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.

– Detta kan bli banbrytande, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid- och helelektriska fordon.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]