Ostindiefararen Götheborg under avfärden från Eriksberg.

Fotograf: Rasmus Kullenberg Rothvall

Kategori: Kultur

Ostindiefararen Götheborg seglar igen

Under måndagseftermiddagen kastade Ostindiefararen Götheborg loss från Eriksberg i Göteborg på den första seglatsen på sex år. Destinationen är Stockholm, en uppvärmning inför nästa års expedition till Asien.
Kanonskotten ekade mellan husen vid Eriksbergskajen i Göteborg under måndagseftermiddagen. Det när Ostindiefararen Götheborg lämnade hemmahamnen med destination Stockholm för den första seglatsen efter sex år vid kaj.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] inför nästa års expedition till Asien. ”} /–>

Kanonskotten ekade mellan husen vid Eriksbergskajen i Göteborg under måndagseftermiddagen. Det när Ostindiefararen Götheborg lämnade hemmahamnen med destination Stockholm för den första seglatsen efter sex år vid kaj.

Förberedelserna inför resan har varit många och långa, men trots det hände det som inte fick hända. Dagen före den planerade avfärden brast blinderået, det rå som sitter under bogsprötet, i samband med att 16 jungmän arbetade på det. Orsaken var en inre rötskada som inte kunnat upptäckas tidigare eftersom den inte syntes utifrån. Trots dramatiken blev ingen skadad, men avresan fick skjutas fram med ett dygn till måndagen för att en reservrå skulle hinna monteras.

Uppvärmning inför Asienexpeditionen

Tanken med seglatsen till Stockholm är att testa fartyget inför nästa års betydligt mer omfattande expedition då Ostindiefararen Götheborg ska segla till Asien och Shanghai i Kina som slutmål. Årets segling handlar om att trimma in besättningen och fartyget som legat stilla sedan 2015.

Vid flera tillfällen under senaste åren har fartygets framtid varit osäker. Intresset var svagt från både skattebetalare och näringsliv att hålla fartyget i seglingsdugligt skick och det pratades om att lägga henne still permanent. Men under 2019 tog Greencarrier AB på sig det finansiella och operativa ansvaret genom förvärvet av SOIC Ship Management, det dotterbolag till Svenska Ostindiska Companiet AB, SOIC AB, som haft ansvaret för driften. Och i vintras tog de nya ägarna nästa steg genom att förvärva samtliga aktier i SOIC AB av Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg och samtidigt utannonsera planerna på nästa års resa till Asien.

  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Rasmus Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Ostindiefararen Götheborg seglar till Stockholm. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Mastunderhåll med 1700-talsmetoder

Arbetet med att göra Ostindiefararen Götheborg redo för den långa seglatsen till Asien började egentligen redan under våren 2020 då stormasten lyftes av för underhåll. Samma sak gjordes med fockmasten under våren 2021. Med hjälp av två mobilkranar lyftes den nära åtta ton tunga masten rakt upp i skyn för att sedan tas isär på kajen.

– Masten består av 18 delar som sitter ihop utan lim, skruv och bult. De sitter i ett haksystem så att bitarna inte ska röra sig upp och ner. Sedan sitter det hampasurrningar som håller ihop alla bitarna. Under däck är det solida järnringar och med tiden när träet torkat och krympt passar inte ringarna tillräckligt bra längre, säger Marie-Louise Edholm, riggansvarig på SOIC.

Ska visas upp för viktiga partners

Det är ingen slump att det just blev Stockholm som utsågs till destination. På plats kommer fartyget att visas upp för potentiella partners under den nio dagar långa vistelsen vid Skeppsbron innan fartyget vänder tillbaka mot Göteborg igen den 4 september.

– Vi vill visa upp vad vi kan göra med skeppet för våra potentiella partners. Många av våra intressenter finns i Stockholm, så som olika intresseorganisationer verksamma gentemot Asien, men även många av Sveriges största företag, säger Kristoffer Bennis expeditionsledare på SOIC. 

Läs mer om seglatsen till Stockholm och den kommande Asienexpeditionen i kommande nummer av Sjöfartstidningen som kommer ut den 26 augusti.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]