Fotograf: Flickr/BoH, privat

Kategori: Arbetsmarknad | Tank

Oroar sig för besättningarna

Den rådande ovissheten skapar stress, berättar sjökapten Sofia Lundmark på tankrederiet KNOT, när Sjöfartstidningen ringer upp för att kolla hur coronakrisen påverkar henne.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]akrisen påverkar henne.

Sjökapten Sofia Lundmark arbetar på Knutsen NYK Offshore Tankers (KNOT). Vanligtvis är hon befälhavare på en av rederiets shuttletankers, Vigdis Knutsen som fraktar råolja i Brasilien, men på senare tid har hon jobbat som säkerhetsinspektör inom rederiet.

Hon skulle i dagarna resa med en av rederiets produkttankers, Liv Knutsen, som just nu befinner sig utanför Frankrike, men i och med coronakrisen vet hon inte vad som ska hända. 

– Jag skulle ju egentligen åka och jobba den första april, men det kommer jag inte att kunna göra. Vi får inte lov att göra några manskapsskiften överhuvudtaget, i vart fall på två veckor till, säger hon.

Andra arbetsuppgifter

Sofia Lundmark skulle ha gjort en sexveckorstörn och sedan varit ledig lika länge över sommaren, men nu hoppas hon mest på att alls få komma ut och jobba, när det än blir. Blir det jobb över sommaren är det okej, säger hon. Hon tycker inte att det går någon nöd på henne, KNOT har gett henne tillfälliga arbetsuppgifter som hon kan sköta från hemmet i Göteborg. 

– Jag skriver manualer. Det är jättetråkigt, men det går ju, säger hon och skrattar lite.

Men sedan blir hon allvarlig igen:

– Det ger mig lite lugn och ro, för då vet jag att så länge jag håller på med det här så blir inte jag permitterad. Det är den värsta oron.

”Bra rederi”

Trots viss oro tror hon ändå inte att just hennes rederi ska behöva gå så långt som till permitteringar. 

– Våra båtar går ju. Och vi har specialutbildning för shuttletankers. Det byggs mycket shuttletankers nu, så om de permitterar kommer de att få svårt att få igen folk. Så jag tror inte att mitt rederi kommer att göra det, de fattar att då söker folk jobb någon annanstans och då står de där med skägget i brevlådan sedan om någon månad eller två när det väl börjar komma igång igen. Jag jobbar på ett väldigt bra rederi, det gör det de kan för sitt manskap. Det har jag sett innan när vi har genomlidit kriser och de har klarat det utan att göra sig av med folk.

Ovissheten skapar stress

Framför allt är hon bekymrad över hur besättningarna har det ombord. Än så länge har de inte gått så långt över tiden på sina törnar, men när hon har haft kontakt med besättningsmedlemmar hör hon att ovissheten påverkar dem. 

– Det är en oerhörd stress för dem ombord. De har folk hemma som frågar när de ska komma hem.

Hon hoppas på att diskussionerna inom EU att underlätta resandet för transportarbetare ska ge resultat. 

– Kan de bara sätta igång med manskapsskiftena så blir vi nog ganska nöjda, säger Sofia Lundmark.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]