Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Miljöpris till Sjövägen

Rederi AB Ballerina, som driver den eldrivna pendelbåten Sjövägen, har tilldelats Miljöpriset 2015 av Stockholms läns landsting.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rong>Stockholms läns landsting.

Stockholms läns landsting motiverar sitt val av pristagare med att den batteridrivna färjan Sjövägen innebär att koldioxidutsläppen reduceras med upp till 152 ton per år jämfört med trafik med traditionell dieseldrift.

Offensivt miljöarbete

Miljöriset 2015 överräcktes av miljölandstingsrådet Gustav Hemming (C) tisdagen den 19 maj.

– Stockholms läns landsting bedriver ett offensivt miljöarbete som på flera områden är ledande i landet och under lång tid har vi vågat satsa på innovativa lösningar för miljön. Därför känns elbåten Sjövägen, först i världen av sitt slag, som en utmärkt vinnare av Miljöpriset 2015, säger Gustav Hemming.

”Hur känns det?”

– Vi är stolta och ödmjuka och tycker att det är fantastiskt att man har uppmärksammat oss i hela stora landstingssfären, säger vd Gustaf Myrsten på Rederi AB Ballerina när Sjöfartstidningen ringer upp för att fråga hur det känns att bli utsedd till vinnare bland alla de 41 bidrag som lämnades in för att delta i tävligen.

Han berättar vidare att tekniken har fungerat enligt förväntningarna.

– Båten har gått fantastiskt bra. Vi har kört henne i åtta månader nu och inte en enda timme på fossilt bränsle. Det enda som är synd är att vi i vintras inte fick prova hur hon går i is.

Kör längre sträcka

Sjövägen går i trafik för SL på linjen Nybroplan–Saltsjöqvarn. Numera går vissa turer ända till Nacka Strand.

– Vi kör lite mer nu. Vi har lärt oss att köra så att batterierna håller laddningen lite bättre och så att båten drar lite mindre energi. Men i huvudsak går Sjövägen mellan Nybroviken och Saltsjöqvarn via Allmänna gränd, säger Gustaf Myrsten.

Sjövägen är ett nybygge som inledde trafik i september 2014. Ombord finns plats för 150 passagerare, 25 cyklar, fem rullstolar och fem barnvagnar. Maskineriet består av två elmotorer på vardera 125 kW som matas av ett batteripaket med en kapacitet på 500 kWh.

Minskar på fossila bränslen

Rederi AB Ballerina arbetar även på att reducera utsläppen för de dieseldrivna fartygen i flottan. På dessa har rederiet installerat ett Blueflow-system som momentant mäter bränsleförbrukningen.

– Det inspirerar våra befälhavare att reducera förbrukningen av fossilt bränsle. Man kan till exempel jämföra vilket som är det mest bränsleeffektiva sättet att manövrera när man går in till kaj, förklarar Gustaf Myrsten.

HVO på kommande

Nästa steg blir att blanda in biobränsle i dieseloljan på rederiets dieseldrivna fartyg.

– Vi har i princip tagit ett beslut att gå över till ett bränsle som har 20 till 25 procent inblandning av HVO så att vi blir mindre beroende av fossila bränslen, säger Gustaf Myrsten.

Fotnot: HVO står för Hydrogenated Vegetable Oil och är en förnybar drivmedelskomponent som kan blandas i diesel eller ersätta diesel i dieselmotorer. HVO är kemiskt i stort sett identisk med fossil diesel (källa: Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet).

Ett ingående reportage om Stockholms första batteridrivna passagerarbåtar Sjövägen och Movitz publicerades i oktober 2014 i Sjöfartstidningen nummer 9/2014.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Framtiden

    Grattis till priset, och bra gjort! Nu behöver vi bara få våra politiker att lagstifta stenhårt så att alla tvingas rädda miljön för kommande generationer på jorden. Det är ju de efterföljande generationerna som får betala för vår idioti och girighet, inte vi som orsakat raset. Rättvist?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]