Husmoduler lastas av i Frihamnen under torsdagsförmiddagen. Foto: Ingrid Hansson

Kategori: Hamn/Logistik

Fler laster tar sjövägen till Stockholm

De närmaste dagarna tar Stockholms Hamnar emot flera stora projektlaster som alla har Stockholmsregionen som slutdestination.
Under vecka 50 kommer fyra stora separata projektlaster sjövägen till centrala Stockholm. En av lasterna består av 1.500 personbilar som kommer från Göteborg och ska lossas i Värtahamnen. Detta är den första av tre planerade billaster som kommer sjövägen och ska till Stockholmsregionen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]. En av lasterna består av 1.500 personbilar som kommer från Göteborg och ska lossas i Värtahamnen. Detta är den första av tre planerade billaster som kommer sjövägen och ska till Stockholmsregionen.

Skrymmande husmoduler

Det kommer även en fartygslast med 230 husmoduler som ska lossas i Frihamnen och därefter ska vidare till Stockholmstrakten. Enligt ett pressmeddelande från Stockholms Hamnar är sjötransport av dessa både kostnadsmässigt fördelaktigt och hållbart. Dels för att husmoduler är otympliga och kostnaderna därför blir högre vid transport en och en på landsväg, dels för att det ger en mindre miljöpåverkan då lastbilstransporterna på väg minskar. 

– Det är mycket fördelaktigt att vi kan erbjuda kunder med olika typer av last att ta den smarta sjövägen direkt till centrala Stockholm, så nära slutdestination som möjligt. Transportsättet blir både mer hållbart och kostnadseffektivt, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods Stockholms Hamnar, i pressmeddelandet.

Fraktas vidare på pråm

Till Frihamnen anländer i samma vecka en last med stora rör som ska transporteras vidare sjövägen på pråm direkt till en slutkund i Stockholm. Parallellt anländer en fjärde stor last till Hammarbyhamnen, bestående av transformatorer som väger 340 ton styck. De ska vidare till ett kraftbolag som förnyar elinfrastrukturen i Stockholm. 

Genom att använda centrala hamnar för projektlaster får kunder ytterligare fraktalternativ till och från Stockholmsregionen, påpekar Stockholms Hamnar i pressmeddelandet. 

Ser en trend

Under januari nästa år kommer ytterligare husmoduler, byggmaterial och stora laster att transporteras till de centrala kajerna i Stockholm. 

– Vi ser en trend i att fler kunder vill välja så klimatsmart transportalternativ som möjligt. Och det blir det när man väljer sjövägen och tar godset så nära slutdestination som möjligt, säger Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]