Viking Glory går i trafik på linjen Åbo–Åland–Stockholm.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Färjetrafik | Miljö

De vill utveckla en grön korridor över Ålands hav

Ett projekt för att utveckla en grön korridor för färjetrafiken mellan Åbo och Stockholm får betydande finansiering av Business Finland.

Projektet Decatrip, som går ut på att utveckla en koldioxidneutral grön korridor (green corridor) för sjötransport av frakt och passagerare mellan Åbo och Stockholm, har lanserats av Viking Line, varvet Rauma Marine Constructions (RMC), universitetet Åbo Akademi samt tillverkaren av elfordonsladdningsteknik, Kempower.

– Lösningen som utvecklas inom projektet möjliggör en fullständigt koldioxidneutral frakt- och passagerartrafik men är även skalbar på andra rutter. Detta är viktigt eftersom alla EU-länder, inklusive Finland, har förbundit sig till att reducera koldioxidutsläppen, säger Mika Laurilehto , tf vd Rauma Marine Constructions, i pressmeddelandet.

Trafikeras av Viking Line

Av Business Finland får projektet finansiering på 1.596.000 euro. Business Finland erbjuder innovationsfinansiering och tjänster för internationalisering, investering och främjande av turism och ingår i nätverket Team Finland, där Arbets- och näringsministeriet är en av kärnaktörerna.

Stödet från Business Finland riktas till RMC, Åbo Akademi och Kempower. Viking Line fick i sin tur stöd från Ålands landskapsregering eftersom Business Finland inte kan stöda ett företag vars hemort finns på Åland.

Parterna uppger att projektet i sitt första skede har målsättningen att skapa en koldioxidneutral maritim korridor som trafikeras av Viking Line. RMC ska utveckla energieffektiva lösningar för koldioxidneutral fartygsdrift och tillsammans med Kempower lösningar för laddning av elfordon ombord på fartygen.

Redan inom fem år

Forskningspartnern Åbo Akademis uppgift är att utvärdera vilken samhällelig nytta en grön korridor innebär. Projektet koordineras av PBI Research Institute. Bränslet som möjliggör den gröna korridoren kommer att tillverkas lokalt i Egentliga Finland.

Åbo Akademis forskningsledare och docenten i produktionsekonomi Magnus Gustafsson bedömer att utsläppseffekterna på Viking Lines rutt mellan Åbo och Stockholm kan elimineras redan inom fem år.

– Allt fler konsumenter önskar hållbara produkter och tjänster och då avses utsläppen i hela logistikkedjan. Utgångspunkten för projektet är att kolneutralitet inte innebär att kostnaderna stiger märkbart då man använder finländsk teknologi. Detta kommer att innebära ett hållbart alternativ för passagerarna, en möjlighet för industrin att få en konkurrensfördel inom hållbar transport och ett konkret exempel på hur finländsk know-how kan eliminera utsläppen från sjöfart, säger han.