Under Fredagen den 15 december 2023 tog AtoB@C Shipping leverans av nybygget Electramar.

Fotograf: AtoB@C Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Första nybygget levererat till AtoB@C Shipping

Under fredagen tog AtoB@C Shipping leverans av Electramar, det första fartyget i den nya serien med tolv plug-in hybridtorrlastare.
Fredagen den 15 december 2023 är en historisk dag för Ystadbaserade AtoB@C Shipping, dotterbolag till finländska ESL Shipping. Rederiet tog leverans av nybygget Electramar som är det första i en serie om totalt tolv fartyg som beställts från varvet Chowgule & Company Private Limited i Indien.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]otterbolag till finländska ESL Shipping. Rederiet tog leverans av nybygget Electramar som är det första i en serie om totalt tolv fartyg som beställts från varvet Chowgule & Company Private Limited i Indien.

Enligt ett pressmeddelande från rederiet minskar de nya fartygen CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationens fartyg. Fartygen är på 5.350 dwt och har hybridframdrivning, batteripaket och landströmsanslutning, vilket utöver god bränsleeffektivitet betyder mindre buller och utsläpp i hamnarna.

– Vi är stolta över att ligga i framkant när det gäller grön sjöfart med de här innovativa fartygen som kombinerar hög effektivitet och flexibilitet med hållbarhet. Electramar är det första av många fartyg som kommer att hjälpa oss att uppnå vår vision om att vara den mest ansvarsfulla och pålitliga partnern för våra kunder och intressenter, säger Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping och styrelseordförande i AtoB@C Shipping i ett pressmeddelande. 

Fartygen i serien är optimerade för en mängd olika bulk- och breakbulkprodukter. Genom att överbyggnaden och bryggan är placerade i fören har fartygen ett långt och fritt däck, vilket enligt pressmeddelandet möjliggör lastning av mer däckslast och längre projektlast än nuvarande fartyg i flottan. 

– Vi har designat fartyg som svarar mot den efterfrågan vi förutser i våra handelsområden. Våra kunders behov av en modern och hållbar flotta ökar dag för dag och vi svarar gärna på denna efterfrågan med dessa fartyg, säger Frida Rowland, Commercial Director på AtoB@C Shipping & ESL Shipping. 

Det andra fartyget i serien, Stellamar, sjösattes den 1 oktober och kommer att bli det första fartyget i koncernens nystartade rederi Green Coaster Shipping AB som kommer att ha en flotta bestående av sex av fartygen i serien och som kommer att serva i en fartygspool, kallad Green Coaster Shipping Pool. Vartannat av nybyggena i serien kommer att levereras till Green Coaster Shipping AB.

Fartygen, som byggs till finsk/svensk isklass 1A, blir 90 meter långa, 16 meter breda och får ett djupgående på 6 meter.


Längd (LOA): 89,95 m
Bredd: 15,95 m
Djupgående: 6,1 m
Bruttotonnage (GT): 4.135
DWT: 5.350 mt
Lastkapacitet: 7.650 m3
Huvudmaskin: 1 x Yanmar, 1 920 kW

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]