Kategori: Vintersjöfart

Första fasen i isbrytarupphandlingen inleds

Sjöfartsverket har inlett förstadiet i upphandlingen av nya isbrytare med en prekvalifikation. En beställning kan vara att vänta hösten 2023.
Prekvalifikation innebär att Sjöfartsverket bjuder in varv att ansöka om att delta i upphandlingen av två isbrytare med option på en tredje.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] beställning kan vara att vänta hösten 2023.”} /–>

Prekvalifikation innebär att Sjöfartsverket bjuder in varv att ansöka om att delta i upphandlingen av två isbrytare med option på en tredje.

– Vi går ut och kollar vilka varv som har möjlighet och är intresserade av att bygga isbrytare. Det är långt ifrån alla varv som kan göra det, säger presstalesman Jonas Franzen på Sjöfartsverket, till Sjöfartstidningen.

Offertrunda inleds under våren

Därefter väntar Sjöfartsverket på att riksdagens budget kommer under hösten och att där finns anslaget medel för beställningen.

– Att det står med i nationell plan sedan i våras är ett steg och nu hoppas vi att det finns med pengar även i budgeten i höst så att vi kan starta upphandlingen till våren 2023. Står det med i budgeten så kan vi påbörja upphandlingen i början av våren och den kommer att hålla på någon gång till hösten. Någonstans under hösten så hoppas vi att vi kan lägga beställningen, säger Jonas Franzen.

”Glädjande”

 Att processen nu har påbörjats är något som Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar.

– Det är mycket glädjande. Att vi får nya isbrytare på plats är helt avgörande för att säkerställa förutsättningarna för sjöfart i hela Sverige året om. Med hänsyn till de satsningar som svensk industri och svenska rederier nu genomför för att utveckla logistiken riktat mot norra Sverige är en fungerande isbrytning dessutom helt avgörande. Nya isbrytare skapar långsiktiga förutsättningar för Sjöfartsverket att hålla farlederna öppna och hantera en ökande trafik på hamnarna i norr. Vår förhoppning är dessutom att den nya regeringen bygger vidare på det goda svensk-finska samarbetet och att de båda länderna beställer isbrytare gemensamt på samma sätt som man gjorde när de befintliga isbrytarna byggdes. Ett sådant samarbete har potentialen att både minska kostnaderna för isbrytarna och dessutom samverkan kring drift och underhåll som också minskar kostnaderna för båda staterna, kommenterar Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]