[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only], Shell Shipping and Maritime och DNV Maritime som Ektank inlett ett samarbete som syftar på att eftermontera installation av bränsleceller med lagring av komprimerat eller flytande väte på antingen Ek-Stream eller Ek-River, byggda under 2018.
– Vi är glada över att bidra med våra högkvalitets och energieffektiva fartyg till utvecklingen av nollutsläppsteknik för att möta miljökrav och regler. Vi är glada att våra fartyg passar in i konceptet Hy-Ekotank som är perfekt i linje med företagets miljöstrategi, säger Jörgen Johnsson, vd, Ektank AB, i ett pressmeddelande.
Visionen är ett vätgasdrivet tankfartyg med nollutsläpp i hamn och som kommer att kunna leverera en minskning med upp till 100 procent av växthusgasutsläppen till sjöss. Enligt pressmeddelandet är det ett banbrytande koncept som skulle kunna bli det första av sitt slag inom sjöfartssegmentet.
– Detta banbrytande bränslecellskoncept kommer att minska koldioxidutsläppen inom den maritima sektorn. Vi kommer att fortsätta driva innovation för att tillhandahålla den renare energi som våra kunder behöver, säger Stephen Brown, teknikchef på Shell Shipping and Maritime i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]