Den havererade pråmen Karin Høj med länsor runt skrovet.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Den danska pråmen ska bärgas under dagen

På fredagsmorgonen förbereddes bärgningen av den havererade danska maskindrivna pråmen Karin Høj, som ligger utanför Ystad.
Det var tidigt på måndagsmorgonen som det brittiska bulkfartyget Scot Carrier av okänd anledning körde in i det danska fartyget Karin Høj mellan Ystad och Bornholm. Fartyget, som av Rederiet Høj A/S beskrivs som en självseglande pråm eller splitpråm, slog runt efter kollisionen. En av de två besättningspersonerna på splitpråmen har därefter hittats död medan den andra fortfarande saknas.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]Høj A/S beskrivs som en självseglande pråm eller splitpråm, slog runt efter kollisionen. En av de två besättningspersonerna på splitpråmen har därefter hittats död medan den andra fortfarande saknas.

På torsdagen häktades en brittisk medborgare, som var besättningsman på Scot Carrier, på sannolika skäl misstänkt för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. Ytterligare en av besättningsmännen på fartyget misstänks för brott.

En mindre mängd olja kom ut i havet från den havererade pråmen i onsdags, men utflödet avtog sedan. Kustbevakningen har med hjälp av Sjöräddningssällskapet lagt ut länsor för att förhindra att ytterligare olja sprids i havet.

Under fredagsmorgonen pågick förberedelser för att bärga Karin Høj. En bärgningsplan har godkänts av Kustbevakningen och Transportstyrelsen. Om allt går som planerat ska Karin Høj sedan föras till Danmark.

På fredagseftermiddagen uppgav Kustbevakningen att Karin Høj hade lyfts och säkrats av bärgningsföretaget. Endast en mindre mängd olja kunde ses på vattenytan intill fartyget.

– Bärgningen följer planen. Att det kommer ut olja i samband med att man ändrar läge på ett sjunket fartyg går nästan inte att undvika. Det vi kan se är en sådan liten mängd att ytterligare åtgärder inte är nödvändiga. De tio kubikmeter diesel som finns ombord är kvar i bränsletankarna, säger räddningsledare Staffan Ljungqvist, i ett pressmeddelande.

Kustbevakningen har också sökt igenom fartyget ytterligare efter den andra besättningsmedlemmen, men den personen är fortfarande saknad.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]